IMG_6961

Αναδεικνύοντας την Καινοτομία στην Ενέργεια…

Της Μαρίας Κουτσιούμπα, μαθήτριας της Α΄τάξης του 1ου ΓΕΛ Τρικάλων

Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής εκδρομής της Α’ τάξης του 1ου ΓΕΛ Τρικάλων στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (Καβάλα, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη) από 17-19 Απριλίου 2024, οι μαθητές/τριες είχαμε την χαρά και την τιμή να επισκεφτούμε και να ξεναγηθούμε στο Πολυθεματικό – Ενεργειακό Εκπαιδευτικό Πάρκο ΗΡΩΝ του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ).

Το Πάρκο που βρίσκεται στα Κιμμέρια Ξάνθης αναδεικνύει και προωθεί καινοτόμες τεχνολογίες παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ). Η παραγόμενη αυτή ενέργεια μπορεί να χρησιμοποιηθεί, να αποθηκευτεί  και να εξοικονομηθεί. 

Το πάρκο καλύπτει με πρωτοπόρους τρόπους τις ενεργειακές ανάγκες των 8 κτιρίων φοιτητικών εστιών, συνολικής δυναμικότητας 592 κλινών και επιφανείας 11.355,74m2, του εστιατορίου (1.012,36m2), με ημερήσια δυναμικότητα σιτιζομένων 398 ατόμων, του αμφιθεάτρου(1941,21m2) με μηνιαία επισκεψιμότητα 550 ατόμων και του κτιρίου ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων που με τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις του θέρμανσης και ψύξης εξυπηρετεί τα προηγούμενα κτίρια της πανεπιστημιούπολης του Πανεπιστημίου Ξάνθης. Η συνολική επιφάνεια των προαναφερόμενων κτιρίων είναι 14.819,09 m2.

IMG_6982

Συνοδεία των εκπαιδευτικών του σχολείου μας, κ.κ.  Αθανασίας Ζαραμπούκα, Παναγιώτη Κούρτη, Αικατερίνης Τριχά και της υποδιευθύντριας κας Χριστίνας Τσεκούρα,  επισκεφθήκαμε το μοναδικό στην Ελλάδα αυτό πάρκο. Εκεί, μας υποδέχτηκε ο κος Παντελής Μπότσαρης, καθηγητής του Πολυτεχνείου Ξάνθης – Διευθυντής του Εργαστηρίου Μηχανολογικού Σχεδιασμού και ο συνεργάτης του κος Πασχάλης Καλίτσης, οι οποίοι μας έδειξαν από κοντά τα συστήματα και τις καινοτόμες λύσεις τους για την αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, που χρησιμοποιούν βεβαίως για να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες της κοινότητας, μας ενημέρωσαν για τον τρόπο λειτουργίας τους αλλά και το σημαντικό αντίκτυπο τους στο περιβάλλον. 

Στην αρχή ενημερωθήκαμε από τον κο Παντελή Μπότσαρη, ότι η κατασκευή του ενεργειακού πάρκου, το οποίο συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη και λειτουργία του ΔΠΘ, χρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα ΧΜ ΕΟΧ 2009-2014, με στόχο την αύξηση της χρήσης τεχνολογιών ΑΠΕ και της μείωσης των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου στο ΔΠΘ. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε:

  • την ανεμογεννήτρια κάθετου άξονα, όπου ενημερωθήκαμε για την αιολική ενέργεια, το μηχανισμό μετατροπής της αιολικής ενέργειας σε κινητική, τα είδη ανεμογεννητριών, και το περιβαλλοντικό όφελος.
  • το ηλιοθερμικό πεδίο, όπου ενημερωθήκαμε για την ηλιακή ακτινοβολία, τους μηχανισμούς μετατροπής ηλιακής ενέργειας και της μετάδοσης θερμότητας σε ρευστά ( εναλλάκτες θερμότητας), αλλά και για τους ηλιακούς συλλέκτες ( τεχνολογία- κατασκευή)
  • το ενεργειακό κέντρο, όπου ενημερωθήκαμε για την εγκατάσταση βιομάζας, το ψύκτη απορρόφησης θερμότητας και τη μηχανή οργανικού κύκλου(ΟRK)
  • το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, όπου ενημερωθήκαμε για τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας ( θερμικής, ηλεκτρικής) σε διάφορα μέσα, για τον έλεγχο της αποθηκευμένης ενέργειας, τις χρήσεις αυτής της ενέργειας αλλά και για τον τρόπο εξοικονόμηση της .
  • το γεωθερμικό πεδίο, όπου ενημερωθήκαμε για τη γεωθερμική ενέργεια, τον τρόπο λειτουργίας του γεωθερμικό πεδίου, και το περιβαλλοντικό όφελος.
  • Το info kiosk, όπου ενημερωθήκαμε για το σύνολο των εγκαταστάσεων και μας έγινε επίδειξη του προγράμματος παρακολούθησης και ελέγχου των εγκαταστάσεων μέσω υπολογιστή.

Έπειτα από την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα βιωματική ξενάγηση από τον κο Παντελή Μπότσαρη , ο οποίος αφού μας εξήγησε αναλυτικά το βαρυσήμαντο έργο τους αλλά και την σκέψη και την δυσκολία πίσω από όλο αυτό, μας τόνισε επίσης και την ανάγκη για αλλαγή της ενεργειακής μας συμπεριφοράς, η οποία, μάλιστα, δεν είναι η κατάλληλη για την βελτίωση της περιβαλλοντικής κρίσης. 

Στη συνέχεια, ο κος Πασχάλης Καλίτσης μας έκανε μια παρουσίαση στο αμφιθέατρο σχετικά με την χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και σε άλλες περιοχές του κόσμου αλλά και γενικά για τις διάφορες μεθόδους χρήσης αυτών. Επίσης, μέσω πειραμάτων μας έδειξε έμπρακτα μερικές μεθόδους για την πλήρη κατανόηση των όσων μας προανέφερε.

IMG_7021α

Μέσω, λοιπόν, αυτής της επίσκεψης μας, προβληματιστήκαμε και ενημερωθήκαμε για θέματα τα οποία δυστυχώς δεν είναι ευρέως γνωστά, όπως θα έπρεπε, και αναγνωρίσαμε το σπουδαίο έργο όλων των ανθρώπων που συμμετέχουν σε αυτή την αξιοθαύμαστη προσπάθεια για τη δημιουργία μιας αειφόρου κοινότητας.

Load More Related Articles
Load More In Εκπαίδευση
Comments are closed.

Check Also

«Σκέψου ολικά, δράσε τοπικά»: Η Γεω-Ηθική

 Του Ηλία Γιαννακόπουλου/Φιλολόγου          α. «Ήτοι μεν πρώτιστα Χάος γένετ’ αυτάρ έ…