unnamed

Ο Διακεκριμένος Καθηγητής Oικονομίας και Νέων Τεχνολογιών Μάριος Παπαευσταθίου  στην ΕΡΤ Ραδιοφωνία καλεσμένος της δημοσιογράφου Θώμης Αδάμου…

Αναλύει τους γίγαντες της κοινωνικής δικτύωσης και την σχέση τους με την Δημοκρατία και υπογραμμίζει τους κινδύνους από τις ηλεκτρονικές απάτες και τον εθισμό στα Social Media
 Όπως ανέφερε “κάποτε η ιδέα και μόνο του διαδικτύου ήταν τόσο δελεαστική και συναρπαστική, όσο είναι σήμερα τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης – με τη διαφορά ότι τα Social Media, εκτός από ενθουσιασμό μπροστά στο άγνωστο, ενίοτε δημιουργoύν και… κινδύνους. Μπροστά στο σταυροδρόμι των εξελίξεων που έρχονται η Τεχνολογία πρέπει να έρχεται να βοηθήσει τον άνθρωπο και όχι να υποκαταστήσει τον Άνθρωπο
Γίγαντες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, το Twitter κτλ έχουν συμβάλει στη δημιουργία ενός ολόκληρου νέου κόσμου όπου είμαστε ελεύθεροι να εκφράσουμε την άποψή μας και να την μοιραστούμε με τους φίλους και τους συνανθρώπους μας. Αυτός ο κόσμος των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης, παρέχει την ευχέρεια σε όλους να εκφράσουν και να μοιραστούν τις ιδέες, τις σκέψεις και τα συναισθήματα, που θέλουν εύκολα και γρήγορα”.

Σύμφωνα με τον Μάριο Παπαευσταθίου όποιος διδάσκει τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης σε προγράμματα ενηλικών σε ΚΕΚ όλης της χώρας: “Σε αυτό το ταξίδι πέρα από τα ψηφιακά παράθυρα, θα εξερευνήσουμε την επίδραση των Social Media σε κάθε πτυχή της καθημερινής μας ύπαρξης. Από την αναδιοργάνωση των σχέσεων και την ανταλλαγή ιδεών με άλλους σε ολόκληρο τον πλανήτη, μέχρι την δημιουργία νέων επιχειρηματικών ευκαιριών και την διαμόρφωση της δημόσιας γνώμης, τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης καταφέρνουν να προκαλούν και να ενθαρρύνουν μια σειρά από μετασχηματιστικές εξελίξεις”.

“Στην εποχή που η ψηφιακή εξέλιξη διαμορφώνει και επαναπροσδιορίζει κάθε πτυχή της ζωής μας, ένα κεφάλαιο που ξεχωρίζει με την εκρηκτικότητα και τη διαρκή εξέλιξή του είναι τα Social Media. Αυτά τα ψηφιακά πλατό, που αρχικά αναδείχθηκαν ως μέσα επικοινωνίας, έχουν εξελιχθεί πέρα από τα απλά εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης, μετατρέποντας τον τρόπο που ζούμε, εργαζόμαστε, και σκεφτόμαστε”, σημειώνει ο κ. Παπαευσταθίου

O  Καθηγητής Οικονομίας και Νέων Τεχνολογιών, τόνισε ότι οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να επικοινωνούν, να μοιράζονται πληροφορίες και να διατηρούν σχέσεις. Επίσης, οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα μέσα αυτά για τον προωθητικό τους σκοπό και την αλληλεπίδραση με το κοινό. Ωστόσο, έχουν προκύψει επίσης ανησυχίες για τη διάδοση ψευδών ειδήσεων, τη δημιουργία φίλτρων φυλετικής ή ιδεολογικής ανισότητας, και την επίδραση στην ψυχολογική υγεία των χρηστών λόγω του κοινωνικού συναγωνισμού και της υπερβολικής χρήσης.

Παράλληλα ανέφερε πως τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης Μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, το Instagram, το Twitter,το Τik Tok  και το LinkedIn, συνεχίζουν να εξελίσσονται, με νέες πλατφόρμες να εμφανίζονται και νέες τεχνολογίες όπως η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα να ενσωματώνονται στην εμπειρία των χρηστών.

Στην εποχή των άπειρων data, φαίνεται πως προκύπτει τελικά θέμα διαχείρισης της πληροφορίας. Όπως σχολιάζει και ο Μάριος Παπαευσταθίου, “πράγματι, υπάρχουν φορές που αυτή η απεραντοσύνη του διαδικτύου μοιάζει με έναν τρόπο να αυτοαναιρείται και οι χρήστες, μουδιασμένοι και αμήχανοι μπροστά στα «κόλπα» του αλγόριθμου, καταναλώνουν το περιεχόμενο λίγο πολύ «όπως τους έρχεται» και συχνά βρίσκονται απέναντι από έναν όγκο πληροφορίας που δεν τους αφορά πραγματικά πολύ. Με δεδομένη την πληθώρα κάθε λογής περιεχομένου, το οποίο παράγεται από δημιουργούς, απλούς χρήστες, εταιρικούς λογαριασμούς ή ακόμα και μηχανές τεχνητής νοημοσύνης, νομίζω ότι η πιο σημαντική δεξιότητα στα χρόνια μας είναι όντως το να μπορείς να περιγράψεις το πρόβλημά σου ή αυτό που ψάχνεις με τέτοιον τρόπο ώστε μια μηχανή αναζήτησης να σου επιστρέψει 2-3 χρήσιμους συνδέσμους μέσα στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων της».

Μας κρατάνε συντροφιά τις κενές μας ώρες ή ακόμη και τα λίγα τυχόν λεπτά που δεν έχουμε τι να κάνουμε, μας διασκεδάζουν με παιχνίδια και άλλες εφαρμογές, μας φέρνουν πιο κοντά, είτε με μηνύματα, είτε με τη δημοσιοποίηση προσωπικών μας στιγμών, όπου αποφασίζουμε να μοιραστούμε με τους ψηφιακούς μας φίλους, ή ακόμη και με την αναπαραγωγή σκέψεων σχετικά με την καθημερινότητα αλλά και διαχρονικά ζητήματα. Ακόμη, αποτελούν ένα ισχυρό εργαλείο στη φαρέτρα των επιχειρήσεων στο χώρο της δικτύωσης και της διαφήμισης, με το ηλεκτρονικό marketing να παίζει κυρίαρχο ρόλο στη δημιουργία και σταθεροποίηση του εμπορικού ονόματος και της εικόνας του παρεχόμενου προϊόντος.

Παρόλο που είχαν και ακόμη έχουν πολλούς επικριτές, με την πάροδο των χρόνων, οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα αλλά και οι φανατικοί οπαδοί των κοινωνικών μέσων δικτύωσης αυξάνονται συνεχώς και μάλιστα κατά περιόδους, με εκθετικό ρυθμό. Και κάπου εδώ έρχεται το ερώτημα. Μήπως το παρακάναμε; Και δεν εννοώ μόνο την περίοδο του εγκλεισμού, αλλά γενικότερα στον τρόπο ζωής μας. Αλλά ας είμαστε δίκαιοι και ρεαλιστές.

Η γενιά μας είναι η πρώτη που ήρθε σε επαφή με τα κοινωνικά δίκτυα και άρα, μαθαίνει να τα εντάσσει στην καθημερινότητα της. Η χρήση είναι σίγουρα μεγάλη και ίσως και αλόγιστη για μερίδα του πληθυσμού παγκοσμίως. Οι διαδικτυακές επαφές εξασφαλίζουν ταχύτητα στην ασύγχρονη επικοινωνία αλλά ενίοτε λειτουργούν ως κακό υποκατάστατο των διαπροσωπικών σχέσεων και κρύβονται πίσω από την ασφάλεια της οθόνης. Η ενημέρωση γίνεται γρήγορα, όπως και η καθημερινότητα μας, χωρίς ουσία και χωρίς προσπάθεια.

Συνολικά, τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επίδραση στη δημοκρατία, ενισχύοντας την ελευθερία του λόγου και την συμμετοχή των πολιτών, αλλά παράλληλα αντιμετωπίζοντας προκλήσεις σχετικά με την αξιοπιστία της πληροφορίας και την ιδιωτικότητα. Είναι σημαντικό να επιδιώκουμε την ισορροπία μεταξύ αυτών των πτυχών προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι οι κοινωνικές μέσες δικτύωσης συμβάλλουν θετικά στην υγιή λειτουργία της δημοκρατίας.

«Η βασική στρατηγική για να αλλάξεις τον κόσμο είναι η αισιοδοξία. Αν δεν πιστεύεις ότι το μέλλον μπορεί στα αλήθεια να είναι καλύτερο, δεν πρόκειται ποτέ να αναλάβεις την ευθύνη να βγεις μπροστά για να το φτιάξεις. Αν θεωρείς ότι δεν υπάρχει ελπίδα, διασφαλίζεις ότι δεν θα υπάρξει πραγματικά καμία. Χρειάζεται να πιστεύεις ότι υπάρχει στον άνθρωπο ένα ένστικτο ελευθερίας και Δημοκρατίας για να συμμετέχεις στον αγώνα για έναν καλύτερο κόσμο».

Επισήμανε  ότι πυκνώνουν τα περιστατικά ηλεκτρονικής απάτης εις βάρος των ανθρώπων που βλέπουν τα χρήματά τους να κάνουν «φτερά» από τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς  λόγω υποκλοπής των στοιχείων των καρτών ή των λογαριασμών τους και εφιστά την προσοχή, επισημαίνοντας ότι θα πρέπει οι πολίτες να είναι εξαιρετικά επιφυλακτικοί σε κακόβουλες επικοινωνίες που γίνονται από τρίτους με πρόφαση την παροχή αποζημίωσης στους πληγέντες από τα καταστροφικά φυσικά φαινόμενα των τελευταίων δύο μηνών ή την καταβολή έκτακτου επιδόματος (πχ. Market pass, fuel pass, youth pass κ.λπ),ιδιαίτερα στην Θεσσαλία.

Ο Μάριος Παπαευσταθίου τόνισε ότι επιτήδειοι  χρησιμοποιούν την μέθοδο της απασχόλησης και του αιφνιδιασμού, προσποιούμενοι πως είναι υπάλληλοι τραπεζών, λογιστές, εφοριακοί, υπάλληλοι Υπουργείων ή εκπρόσωποι του https://arogi.gov.gr/ επικοινωνούν με ανυποψίαστους πολίτες και ζητούν ή/και παραπέμπουν σε απατηλές ιστοσελίδες για να υποκλέψουν στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών και καρτών τους και οι οδηγίες που έδωσε στο τηλεοπτικό κοινό είναι οι εξής: «Θα πρέπει να είστε εξαιρετικά καχύποπτοι σε αυτές τις επικοινωνίες (τηλεφωνικές, με e-mail ή sms) και να μην αποκαλύπτετε ποτέ τους κωδικούς σας στο e-Βanking / Mobile App ή τα στοιχεία της κάρτας σου ή τυχόν κωδικούς μίας χρήσης (OTP)», καταλήγει η σχετική ενημέρωση.

Για να προστατευτείτε από αυτούς τους κινδύνους, συνιστάται να λαμβάνετε προφυλάξεις, όπως να προστατεύετε τις καρτέλες σας, να χρησιμοποιείτε δυνατούς κωδικούς πρόσβασης, να ελέγχετε τακτικά τις τραπεζικές και χρηματιστηριακές σας συναλλαγές, να αποφεύγετε να αποκαλύπτετε προσωπικές πληροφορίες σε άγνωστους, και να είστε προσεκτικοί όταν λαμβάνετε ηλεκτρονικά μηνύματα ή κλήσεις από άγνωστους. Επίσης, το χρήσιμο λογισμικό ασφαλείας και τον αναβαθμισμένο εξοπλισμό μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Load More Related Articles
Load More In Βήμα των πολιτών
Comments are closed.

Check Also

“Δημοτικό Στάδιο Τρικάλων Χρήστος Παπανικολάου – Σοφία Σακοράφα”:  Οφειλόμενη τιμή

“Ο Χρήστος Παπανικολάου και η Σοφία Σακοράφα, θα είναι για πάντα, τα μόνιμα φωτεινά παραδε…