133491_100photo

Του Χρήστου Κάτσικα

ΝΕΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΣΤΙΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Μοντάρει και μαντάρει τα μαθήματα με στόχο τις περικοπές προσωπικού

 

                Σε νέες αλλαγές στις αναθέσεις μαθημάτων προχώρησε αυτές τις μέρες το Υπουργείο Παιδείας γεγονός που έχει δημιουργήσει αναστάτωση και μικρούς εμφύλιους μεταξύ των διάφορων ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών.

                Με έγγραφό του, στο όνομα μιας δήθεν αξιοποίησης του υπάρχοντος δυναμικού -αλλά στην πραγματικότητα πριμοδοτώντας μια μηχανιστική λογική της κάλυψης κενών και της τυπικής διεκπεραίωσης του ωρολογίου προγράμματος και παραβλέποντας επιστημονικά και διδακτικά κριτήρια- το υπουργείο Παιδείας αλλάζει και μοιράζει πρώτες και δεύτερες αναθέσεις μαθημάτων σε ειδικότητες.

                Είναι φανερό ότι το υπουργείο Παιδείας βρήκε, για μια ακόμη φορά τον εύκολο τρόπο, αφενός να κρύψει τα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία και αφετέρου να τους οδηγήσει σε αλληλοσπαραγμό: μέσω των νέων… αναθέσεων μαθημάτων προωθεί το μοντέλο του καθηγητή-δασκάλου που «τα κάνει όλα και συμφέρει». Παράλληλα χρησιμοποιεί τις αναθέσεις των μαθημάτων για να προξενήσει πλεονάσματα εκπαιδευτικών.

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ στους ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ (Ενδεικτικά)

Μουσική: Ενώ το είχαν το μάθημα ως Β ανάθεση οι ΤΕ16 πλέον έχουν αφαιρεθεί. Το μάθημα διδάσκεται μόνο με Α ανάθεση από τους ΠΕ79.01

Καλλιτεχνικά: Ενώ το είχαν Β ανάθεση οι ΠΕ18 (01,26,27,28) πλέον διδάσκεται ως Α ανάθεση μόνο από τους ΠΕ08.

Στοιχεία Θεατρολογίας: Αφαιρέθηκαν από την Α ανάθεση οι πτυχιούχοι Δραματικής Τέχνης πρώην 18.41 και νυν ΠΕ91.02. Το μάθημα το έχουν Α ανάθεση οι ΠΕ91.01

Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών: Δίνεται ως Β ανάθεση στους Φιλολόγους ενώ δεν ίσχυε αυτό στην ΥΑ του 2016-17.

Οι καθηγητές Πληροφορικής ΠΕ86 και ειδικότερα οι πρώην ΠΕ19 χάνουν την Β΄ Ανάθεση μαθηματικών στο Γυμνάσιο (οι ΠΕ20 δεν την είχαν ως Β Ανάθεση)

Μια άλλη αλλαγή αφορά τους ΠΕ85 (πρώην 12.08) χημικούς μηχανικούς. Πλέον δεν έχουν καμία πρώτη ανάθεση -ούτε τη χημεία- σε γυμνάσια και λύκεια.

Παίρνει από τους γεωπόνους, δασοπόνους και νοσηλευτές τη βιολογία στο ΓΕΛ (ΠΕ 14.04 ,05 και 06) .

Οι μαθηματικοί στο Γυμνάσιο δεν έχουν πια ανάθεση τη γεωγραφία (την είχαν Γ΄ ανάθεση). Αυτό θα δημιουργήσει περισσότερες μετακινήσεις σε μαθηματικούς που έχουν ωράριο 18 ώρες (4 τμηματα επί 4 ώρες 16 και μένουν 2 υπόλοιπο που συνήθως συμπλήρωναν με γεωγραφία)

Οι τεχνολόγοι στο ΓΕΛ έχασαν την Α΄ ανάθεση στο επιλεγόμενο μάθημα της Α΄ Λυκείου Διαχείριση Φυσικών Πόρων και στα γυμνάσια την Γ΄ ανάθεση σε μαθηματικά και γεωγραφία

Οι καθηγητές Οικιακής Οικονομίας έχασαν τη Β΄ ανάθεσή τους τη Γεωγραφία.

 «ΔΙΩΓΜΟΣ ΤΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» 

                Οι Χημικοί Μηχανικοί (ΧΜ) κυριολεκτικά διώκονται αδικαιολόγητα και άδικα από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΔΕ), με αλλαγές που δε στηρίζονται σε κανενός είδους τεκμηρίωση.

                Συγκεκριμένα σχετικά με το μάθημα της Χημείας

                1) Στα Γυμνάσια: Οι ΧΜ δεν έχουν καθόλου ανάθεση τη Χημεία!

                2) Στα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ): Οι ΧΜ δεν έχουν καθόλου ανάθεση τη Χημεία!

                3) Στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ): Οι ΧΜ έχουν τη Χημεία Β’ ανάθεση.

                Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ως ΧΗΜΙΚΟΙ Μηχανικοί δεν θα έχουν πλέον το δικαίωμα να διδάξουν Χημεία στα σχολεία, ενώ μέχρι και φέτος και επί σειρά ετών, την είχαν ως Α΄ ανάθεση σε Γυμνάσιο, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ. Επισημαίνεται, ότι όλα αυτά συμβαίνουν όταν οι ΔΥΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΕΝΤΕ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ των σχολικών βιβλίων Χημείας ΓΕΛ και ΕΠΑΛ είναι ΧΗΜΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ (Δ. Γάκης, Δ. Θεοδωρόπουλος). Είναι παράλογο να διδάσκονται βιβλία Χημείας, από συγγραφείς Χημικούς Μηχανικούς και ταυτόχρονα να τους αφαιρείται το δικαίωμα να διδάσκουν το μάθημα αυτό. Ο αποκλεισμός μας από τη διδασκαλία της Χημείας αποτελεί «ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ».

Συντριπτικό χτύπημα στις αναθέσεις μαθημάτων για τους Αρχιτέκτονες

                Στους αρχιτέκτονες η ενοποίηση ειδικοτήτων και οι νέες αναθέσεις δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα -σε σημείο εξαφάνισης στα Γενικά Λύκεια και στα ΕΠΑΛ στην ειδικότητα εφαρμοσμένων τεχνών.

                Η ενοποίηση είχε ως αποτέλεσμα είτε να αφαιρεθούν τα σχετικά μαθήματα από τις αναθέσεις τους εντελώς (βλ. Ιστορία Τέχνης στα ΕΠΑΛ) είτε να περάσουν σε 2η ανάθεση αντί για 1η (Ιστορία Τέχνης στα Γενικά Λύκεια, Γραμμικό στα Επαλ) ή και σε 3η (Ελεύθερο σχέδιο στα Επαλ). Παράλληλα με την ενοποιημένη ειδικότητα και την «κατά προτεραιότητα ανάθεση» προκύπτουν αναθέσεις στα όρια του αστείου,  όπως οι Πολιτικοί Μηχανικοί και οι Τοπογράφοι να αποκτούν 2η ανάθεση στην Ιστορία Τέχνης και το Ελεύθερο στα γενικά λύκεια (κατά προτεραιότητα ανάθεση στους αρχιτέκτονες) και οι αρχιτέκτονες 3η ανάθεση σε άλγεβρα και γεωμετρία στην Α Λυκείου στα ΕΠΑΛ!.

               Είναι φανεροί οι στόχοι της κυρίαρχης εκπαιδευτικής πολιτικής: Η ενοποίηση ειδικοτήτων – κλάδων από την μια μεριά και οι νέες αναθέσεις μαθημάτων Γυμνασίου και Λυκείου από την άλλη, έρχονται αφενός να μειώσουν κατά πολύ τους μόνιμους μαζικούς διορισμούς «που υπόσχεται το Υπουργείο» και αφετέρου να δημιουργήσουν  για ακόμα μια φορά εντάσεις στις τάξεις των Εκπαιδευτικών, κάνοντας τον κάθε εκπαιδευτικό μπαλάκι το οποίο το πετάμε από σχολείο σε σχολείο- ενίοτε και έξω από αυτό!

              Και με τις δυο παραπάνω ενέργειες  αποσκοπεί στο διχασμό καθώς ανοίγει νέα χάσματα και αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς  για «μια θέση στον ήλιο» ή καλύτερα …στο σκότος του φτηνού, υποβαθμισμένου σχολείου της αγοράς.

Η ΚΟΠΤΟΡΑΠΤΙΚΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ …ΕΧΕΙ ΙΣΤΟΡΙΑ!

                Τα τελευταία χρόνια της μνημονιακής καταιγίδας, δεν υπήρξε υπουργός της Παιδείας που να μην παρέμβει στις αναθέσεις των καθηγητών, δηλαδή, στο τι θα διδάσκουν οι καθηγητές στους μαθητές τους. Στο όνομα μιας δήθεν αξιοποίησης του υπάρχοντος δυναμικού -αλλά στην πραγματικότητα πριμοδοτώντας μια μηχανιστική λογική της κάλυψης κενών και της τυπικής διεκπεραίωσης του ωρολογίου προγράμματος και παραβλέποντας επιστημονικά και διδακτικά κριτήρια-, οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας τροποποιούσαν και μοίραζαν πρώτες και δεύτερες αναθέσεις μαθημάτων στις διάφορες ειδικότητες των καθηγητών.

                Το 2012, η τότε υφυπουργός Παιδείας Ε. Χριστοφιλοπούλου, στην προσπάθειά της να μεταθέσει το πρόβλημα που δημιουργούσε η ρύθμιση για τις ξένες γλώσσες  δεν δίστασε να υποσχεθεί ξεθεμελίωμα των συνόρων της ανάθεσης μαθημάτων : «Εμείς δεν είπαμε ποτέ ότι δεν θα αξιοποιήσουμε τους καθηγητές των ξένων γλωσσών. Οι καθηγητές αυτοί, πολλοί από αυτούς διδάσκουν και στα δημοτικά και συμπληρώνουν ωράριο και βεβαίως έχουν και τη δυνατότητα να διδάξουν λογοτεχνία, είναι καθηγητές λογοτεχνίας και ίσως και κάποιο άλλο μάθημα».

                Λίγο αργότερα το Φθινόπωρο του 2013 ο τότε υπουργός Κ. Αρβανιτόπουλος δίνει εντολή στους περιφερειακούς διευθυντές να «σφίξουν» τους μαθητές στα τμήματα, να «ελαστικοποιήσουν» τους εκπαιδευτικούς, να «ξεχειλώσουν» τις αναθέσεις μαθημάτων, στην κατεύθυνση «δεν με ενδιαφέρει αν μπορείς να διδάξεις το μάθημα, με ενδιαφέρει να μη φαίνονται κενά».

                Το Σεπτέμβριο του 2014, ο τότε υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος δεν δίστασε να δηλώσει ότι «θα καλύψουμε τα κενά, ζητώντας από καθηγητές και δασκάλους να διδάξουν αυτό που λέμε τα εγγύτερα προς την ειδικότητά τους αντικείμενα. Και μέσα στον χειμώνα η πληθώρα των ειδικοτήτων θα εξορθολογιστεί». Την ίδια ώρα, αλλάζει και μοιράζει πρώτες και δεύτερες αναθέσεις μαθημάτων σε ειδικότητες (Ιστορία, project, Οικιακή Οικονομία, Τεχνικό Σχέδιο, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός κ.λπ.).

                Έτσι ο κ. υπουργός αποφάσισε τότε το μάθημα της Ιστορίας ως β’ ανάθεση θα μπορούν να το διδάξουν οι θεολόγοι, καθηγητές Γαλλικής, Αγγλικής και Γερμανικής Γλώσσας, Κοινωνιολόγοι, Νομικής Επιστήμης κ.ά.

                Ως γνωστόν, αυτοί οι κλάδοι των εκπαιδευτικών έχουν πλεονάσματα στα σχολεία (χωρίς δική τους ευθύνη) και, αφού οι φιλόλογοι έχουν ελλείμματα, η Ιστορία θα διδάσκεται από όλους, εκτός από αυτούς που έχουν την αρμοδιότητα να τη διδάξουν.

                Παράλληλα, επειδή περίσσευαν καθηγητές Πληροφορικής και έλειπαν μαθηματικοί, το μάθημα των Μαθηματικών ως β’ ανάθεση αποφασίστηκε να το έχουν οι καθηγητές Πληροφορικής, που σημαίνει ότι θα το διδάσκουν υποχρεωτικά ως πρώτη ανάθεση εκεί όπου δεν υπήρχαν μαθηματικοί.

                Ένα χρόνο μετά, τον Οκτώβριο του 2015 η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δίνει νέα διάσταση στο μοντέλο του καθηγητή-δασκάλου που «τα κάνει όλα και συμφέρει».

                Με έγγραφό του, την Πέμπτη 1/10/205, λοιπόν, για άλλη μια φορά, ενώ έχουν αρχίσει προ πολλού τα μαθήματα και χωρίς κανένα παιδαγωγικό κριτήριο, το υπουργείο Παιδείας τροποποιεί τις αναθέσεις των μαθημάτων. Φτάνει ανάμεσα σε άλλα στην ακραία περίπτωση να απαγορεύει στους φιλολόγους να διδάξουν το μάθημα της Τοπικής Ιστορίας!

alfavita.gr

Load More Related Articles
Load More In Εκπαίδευση
Comments are closed.

Check Also

Ευχές της Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σοφίας Ζαχαράκη

Download the PDF file . …