sasmy
Με ιδιαίτερο αγωνία και έκδηλο προβληματισμό παρακολουθούμε την ένδεια εξελίξεων σε μια σειρά θεμάτων που απασχολούν τα στελέχη των ΕΔ, με δεδομένο ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα, ουδεμία ουσιαστική πρωτοβουλία έχει ανακινηθεί γύρω από σημαντικά εκκρεμή ζητήματα και ειδικότερα σε ό,τι αφορά στα θέματα υπηρεσιακής εξέλιξης.
Χωρίς να παραγνωρίζουμε τις ιδιαιτερότητες που έχουν προκύψει σε κοινωνικό (πανδημία, οικονομική κρίση) και γεωστρατηγικό επίπεδο, το υπόψη γεγονός μας εκπλήσσει δυσάρεστα, εκτός εάν η Πολιτεία θεωρεί ότι έχει εξαντλήσει κάθε περιθώριο άρσης αδικιών και άμβλυνσης παραλήψεων και διακρίσεων σε βάρος κατηγοριών στελεχών και σε ότι ειδικότερα μας αφορά ως Σύνδεσμο, εις βάρος των αποφοίτων της ΣΜΥ.
Κατόπιν των παραπάνω ο ΣΑΣΜΥ απέστειλε  έγγραφο προς την Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, το οποίο & παραθέτουμε αυτούσιο παρακάτω…:

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Με ιδιαίτερο αγωνία και έκδηλο προβληματισμό παρακολουθούμε την ένδεια εξελίξεων σε μια σειρά θεμάτων που απασχολούν τα στελέχη των ΕΔ, με δεδομένο ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα προ της ψήφισης του άρθρου 150 του (ε) σχετικού, ουδεμία ουσιαστική πρωτοβουλία έχει ανακινηθεί γύρω από σημαντικά εκκρεμή ζητήματα και ειδικότερα σε ότι αφορά στα θέματα υπηρεσιακής εξέλιξης.

Χωρίς να παραγνωρίζουμε τις ιδιαιτερότητες που έχουν προκύψει σε κοινωνικό (πανδημία, οικονομική κρίση) και γεωστρατηγικό επίπεδο, το υπόψη γεγονός μας εκπλήσσει δυσάρεστα, εκτός εάν η Πολιτεία θεωρεί ότι έχει εξαντλήσει κάθε περιθώριο άρσης αδικιών και άμβλυνσης παραλήψεων και διακρίσεων σε βάρος κατηγοριών στελεχών και σε ότι ειδικότερα μας αφορά ως Σύνδεσμο, εις βάρος των αποφοίτων της ΣΜΥ.

Τελευταίος κρίκος της μακράς αλυσίδας αμφιλεγόμενων αποφάσεων της Πολιτείας υπήρξε η ρύθμιση της παρ. 1 του άρθρου 32, του (δ) σχετικού, η οποία ως διαφαίνεται ατυχώς εμφιλοχώρησε στο σχέδιο νόμου και σύμφωνα με συγκλίνουσες απόψεις έγκριτων νομικών δεν παράγει δίκαιο αποτέλεσμα, εφόσον προδήλως επενεργεί μεροληπτικά υπέρ συγκεκριμένης κατηγορίας στελεχών (Εθελοντών του ν.δ. 445/1974 και Εθελοντριών του Ν.705/1977), έναντι των Αξκων αποφοίτων ΑΣΣΥ. Υποχρέωση της κανονιστικώς δρώσας Διοίκησης είναι τήρηση της Αρχής της Αναλογικής Ισότητας, η οποία όπως διαφαίνεται στη συγκεκριμένη περίπτωση, δυστυχώς, δεν μετουσιώνεται σε πράξη.

Με το (δ) σχετικό επαναφέρονται οι βραχύβιες εκείνες διατάξεις του (β) ομοίου, οι οποίες ορθώς καταργήθηκαν με το (γ) σχετικό, προς θεραπεία του προβλήματος που τεχνηέντως είχε ανακύψει. Η υπόψη διάταξη τροποποιεί έμμεσα, κατά τρόπο καταχρηστικό, το ισχύον βαθμολογικό ανάπτυγμα που καθορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του (α) ομοίου, ανατρέπει εκ νέου την υφιστάμενη σειρά αρχαιότητας και ως εκ τούτου την ιεραρχία, συνιστώντας θρυαλλίδα αποσυσπείρωσης της συνοχής και της ομοιογένειας των ΕΔ.

Είναι απολύτως σαφές ότι ο νομοθέτης, με τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν.δ. 445/1974 (ΦΕΚ 160 Α΄), έχει προβλέψει ώστε οι μονιμοποιηθέντες Εθελοντές και Εθελόντριες να μην προάγονται πριν τη συμπλήρωση του ελαχίστου χρόνου παραμονής του αμέσως αρχαιότερού τους, προς αποφυγή ανατροπών της αρχαιότητας και της ιεραρχίας.

Δυστυχώς, με τις ατυχείς παρεμβάσεις που προαναφέρθηκαν, έχει αλλοιωθεί το πνεύμα του νομοθέτη, σύμφωνα με την κατά τύπο και έννοια ερμηνεία του νομοθετικού πλαισίου, κάτι που δεν είχε συμβεί ποτέ άλλοτε στο παρελθόν, όπως ενδεικτικά με τους Ν.1375/1983 (ΦΕΚ 96 Α΄), Ν.2109/1992 (ΦΕΚ 205 Α΄) και Ν.2439/1996 (ΦΕΚ 219 Α΄).

Η διασάλευση και ανατροπή της αρχαιότητας (ιεραρχίας) στις ΕΔ, συνιστά μείζον ζήτημα ηθικής τάξης, εφόσον εξομοιώνονται αυθαίρετα διακριτές μεταξύ τους κατηγορίες προσωπικού τόσο ως προς την προέλευση, όσο και ως προς τα τυπικά προσόντα, όταν μάλιστα αυτές οι κατηγορίες εμπίπτουν σε κοινές διατάξεις προαγωγικής εξέλιξης (Ν.2439/1996). Ένεκα του γεγονότος αυτού, μεταβάλλεται για τις υπόψη κατηγορίες Αξκων, η μεταξύ τους αρχαιότητα (προβάδισμα στη βαθμολογική επετηρίδα) και ανατρέπεται η διοικητική τους σχέση. Υπενθυμίζεται ότι, η ιεραρχική δομή αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο που εξασφαλίζει σε βάθος χρόνου την πειθαρχία και την ομαλή λειτουργία του στρατεύματος. Παράλληλα, ανατρέπεται η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης προς τη Διοίκηση, αλλά και η αρχή της ασφάλειας δικαίου, οι οποίες αν μη τι άλλο συνιστούν θεμελιώδη υποχρέωση.

Επισημαίνεται ότι κρίσιμο σημείο, το οποίο δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας, είναι η προκλητικά ευνοϊκή μεταχείριση που επιφυλάσσει η Πολιτεία προς τους Εθελοντές του ν.δ. 445/1974 και Εθελόντριες του Ν.705/1977, καθώς βάσει συγκεκριμένων διατάξεων του (ε) σχετικού, συνεχίζουν να εξαιρούνται από την υποχρέωση κτήσης του προβλεπόμενου Χρόνου Διοικήσεως ή Ειδικής Υπηρεσίας, ως απαραίτητη προϋπόθεση προαγωγής, εν αντιθέσει με ότι ισχύει για τις λοιπές κατηγορίες στελεχών των ΕΔ. Το γεγονός αυτό, αν μη τι άλλο, συνιστά επιλεκτικά ευνοιοκρατικό καθεστώς και δημιουργεί συνθήκες ανισότητας και «αθέμιτου ανταγωνισμού», γεγονός για το οποίο διαφαίνεται ότι πλέον είναι μονόδρομος η προσφυγή στην δικαιοσύνη.  

Κατόπιν των παραπάνω, προτείνεται όπως στο άρθρο 37 του Ν.4494/2017, όπως αυτό τροποποιήθηκε και διαμορφώθηκε με το άρθρο 150 του Ν.4764/2020, η υφιστάμενη παράγραφος  αριθμείται με α/α 1 και εισάγεται πρόσθετη παράγραφος με α/α 2, ως ακολούθως: «2. Οι προερχόμενοι Αξιωματικοί από Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) που εντάσσονται στις διατάξεις της ανωτέρω παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, κρίνονται για προαγωγή στον επόμενο βαθμό, με τη συμπλήρωση του ελαχίστου απαραίτητου χρόνου παραμονής της παραγράφου 1δ του άρθρου 5 του Ν.2439/1996 και εάν κριθούν προακτέοι, προάγονται ανεξαρτήτως της ύπαρξης κενών οργανικών θέσεων. Για τους Αξιωματικούς, που αποκτούν δικαίωμα αναδρομικής βαθμολογικής προαγωγής δεν γεννάται δικαίωμα αναδρομικής καταβολής των αντιστοίχων αποδοχών.»

Συναφώς με το θέμα, προτείνονται οι ακόλουθες νομοτεχνικές βελτιώσεις, προκειμένου να επενεργήσουν συνδυαστικά για την άμβλυνση, σε βάθος χρόνου, των αρνητικών επιπτώσεων και των δυσαρμονιών που έχουν προκύψει:

α.        Στο άρθρο 36 του Ν.3883/2010, η παράγραφος 13Α αντικαθίσταται ως εξής: «13Α. Πέραν των καθοριζομένων στην περίπτωση γ΄ της παραγράφου 13, οι Αξιωματικοί της περίπτωσης 5 της παραγράφου β΄ του άρθρου 2 είναι και νεότεροι των ομοιοβάθμων τους, που προέρχονται από Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ), ανεξαρτήτως χρόνου κτήσης του βαθμού. Κάθε άλλη διάταξη, γενική ή ειδική, που ρυθμίζει διαφορετικά από τις διατάξεις του παρόντος άρθρου καταργείται από την έναρξη ισχύος του.»

 β.         Προσθήκη στο τέλος του άρθρου 28 (Παρ. 18) του Ν.3883/2010, της ακόλουθης διάταξης: «18. Οι εν ενεργεία Αξιωματικοί που προέρχονται από Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) και οι οποίοι εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 26 του άρθρου 18 του Ν.4407/2016 και του άρθρου 37 του Ν.4494/2017, όπως αυτές συμπληρώθηκαν, τροποποιήθηκαν και διαμορφώθηκαν με το άρθρο 150 του Ν.4764/2020, κρίνονται για προαγωγή στον επόμενο βαθμό, με τη συμπλήρωση του ελάχιστου απαραίτητου χρόνου παραμονής που καθορίζεται στην παράγραφο 1δ του άρθρου 5 του Ν.2439/1996, χωρίς να είναι απαραίτητη η συμπλήρωση του προσόντος του χρόνου διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας του άρθρου 6 αυτού.»

 γ.         Θέσπιση διατάξεων σταδιοδρομικής φύσεως, προς άμβλυνση των αρρυθμιών που εντοπίζονται στη βαθμολογική εξέλιξη των αποφοίτων ΑΣΣΥ Τάξεως 1993 (καταταγέντες το έτος 1991), όπως άλλωστε δεσμευθήκατε δημόσια σε σχετική τοποθέτηση σας στη Βουλή, σύμφωνα με τις σταθμισμένες προτάσεις που έχουν κατατεθεί με τα (στ) και (ζ) σχετικά. Εξέταση δυνατότητας λήψης μέριμνας για ανάλογη αντιμετώπιση, σε συναφές -κατ’ αναλογία- μεταβατικό πλαίσιο, των αποφοίτων ΑΣΣΥ που κατετάγησαν στις τάξεις των ΕΔ μέχρι στις 31-12-92 (παλαιοί ασφαλισμένοι βάσει του Ν.2084/1992), για την εξασφάλιση μιας πιο ομαλής βαθμολογικής κλιμάκωσης, επί της βάσης της αρχής της αναλογικότητας.

δ.         Τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 37 του Ν.3883/2010, ως εξής:
«2. Για τους αξιωματικούς Πολεμικού Ναυτικού, Πολεμικής Αεροπορίας και Κοινών Σωμάτων τηρείται ιδιαίτερη επετηρίδα για κάθε ειδικότητα. Για τους αξιωματικούς Στρατού Ξηράς προέλευσης από ΑΣΕΙ τηρούνται δύο (2) ιδιαίτερες επετηρίδες, βάσει κατανομής σε Όπλα και Σώματα, ενώ για τους αντίστοιχους προέλευσης από ΑΣΣΥ τηρούνται τρείς (3) ιδιαίτερες επετηρίδες για κάθε γενική ειδικότητα (Διοικητικοί, Φροντιστές και Τεχνίτες). Κατ’ εξαίρεση ……. (ως έχει η υπόλοιπη διάταξη) …… ». (Σημείωση: η παρέμβαση στοχεύει στην αποκατάσταση της ομαλότητας στο Σ.Ξ, που ατυχώς δεν έχει συμπεριληφθεί στις ως άνω διατάξεις, με συνέπεια να μην λαμβάνεται υπόψη η επί 30ετία και πλέον ισχύουσα γενική εξειδίκευση των Αξιωματικών του ΣΞ, γεγονός που δημιουργεί σειρά προβλημάτων διοικητικής φύσεως στους Ανώτερους Αξιωματικούς προέλευσης από ΑΣΣΥ).

ε.         Προσθήκη νέου εδαφίου (β’) στην παράγραφο 1 του άρθρου 36 του Ν.Δ.1400/1973, ως εξής: «Ειδικά οι Αξιωματικοί που αποστρατεύονται κριθέντες ως ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους, διαγράφονται την ημερομηνία που συμπίπτει με την αντίστοιχη εγγραφής τους στις τάξεις των ΕΔ, εφόσον η συγκεκριμένη ημερομηνία είναι μεταγενέστερη αυτής που καθορίζεται στο προηγούμενο εδάφιο.»

στ.       Τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 11 του Ν.4609/2019, ως εξής:
«2.  Απόφοιτοι ……. οι οποίοι τέθηκαν σε αποστρατεία με τον βαθμό του Αντισυνταγματάρχη ή Αντιπλοιάρχου ως ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους ή παραιτηθέντες στον βαθμό του Ταγματάρχη και αντιστοίχων, έχοντας συμπληρώσει 35ετή συντάξιμη υπηρεσία ή 32 έτη πραγματικής υπηρεσίας ……. προάγονται τιμητικά, εντός 3 μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, στον βαθμό του Συνταγματάρχη ή Πλοιάρχου αντίστοιχα, χωρίς να γεννώνται για αυτούς συνταξιοδοτικά ή άλλα οικονομικά δικαιώματα.»

ds

Load More Related Articles
Load More In Βήμα των πολιτών
Comments are closed.

Check Also

Εκατοντάδες καταγγελίες εργαζομένων για μη καταβολή του Δώρου του Πάσχα

Πλήθος καταγγελιών έγιναν από εργαζόμενους για μη καταβολή του Δώρου του Πάσχα. Μάλιστα ο …