
(φωτ. InTime)
Αύξηση 7,6-7,7% θα δοθεί από το νέο έτος στα διόδια όλης της χώρας. Επειτα από μακρά περίοδο διαπραγματεύσεων ανάμεσα στους παραχωρησιούχους και στο υπουργείο Υποδομών συμφωνήθηκε η προσαύξηση του 2023 (12%), που δεν εισπράχθηκε ποτέ, να μοιραστεί σε τρεις δόσεις έως το 2026 και οι παραχωρησιούχοι να απορροφήσουν ένα μέρος αυτής.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής, οι παραχωρησιούχοι, πάντως, έχουν υποβάλει αιτήματα αποζημιώσεων για τα διαφυγόντα κέρδη του 2023 και όλα δείχνουν ότι δύσκολα το υπουργείο θα αποφύγει να τα καταβάλει. Με αυτόν τον τρόπο το Δημόσιο θα αναλάβει το κόστος της πολιτικής απόφασής του να μην επιβληθούν πέρυσι αυξήσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», πριν από λίγες ημέρες οι δύο πλευρές οδηγήθηκαν σε συμφωνία και έτσι οι παραχωρησιούχοι πρόκειται μέσα στις επόμενες ημέρες να ενημερώσουν και τυπικά το υπουργείο Υποδομών (όπως οφείλουν από τις συμβάσεις παραχώρησης) για το ύψος της αύξησης που θα επιβληθεί από την 1η Ιανουαρίου 2024.
Οσο για το υπόλοιπο 6%, οι παραχωρησιούχοι συμφώνησαν να «απορροφήσουν» ένα μικρό μέρος (το 2%) και το υπόλοιπο να επιβαρύνει τα διόδια του 2025 και του 2026 (θα προστίθεται 2% κάθε έτος στην αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή).
Οσον αφορά τα διαφυγόντα έσοδα των παραχωρησιούχων για το 2023 (καθώς δεν επιβλήθηκε αύξηση όλη τη χρονιά), αυτά, όπως όλα δείχνουν, θα καλυφθούν από το υπουργείο Υποδομών που έλαβε και τη σχετική πολιτική απόφαση για μη επιβολή αυξήσεων. Υπενθυμίζεται ότι οι παραχωρησιούχοι έχουν ήδη υποβάλει αιτήματα αποζημίωσης για τα διαφυγόντα έσοδά τους το πρώτο εξάμηνο του 2023 (επί πραγματικών διελεύσεων, αφού αυτές καταμετρώνται) και στις αρχές του νέου έτους θα ακολουθήσει και ο υπολογισμός του δεύτερου εξαμήνου του 2023.
Το Δημόσιο δεν έχει και πολλά περιθώρια αντίδρασης, καθώς το δικαίωμα τιμαριθμικής αύξησης προβλέπεται στις συμβάσεις που έχει συνυπογράψει, ενώ η μη επιβολή της αύξησης έγινε με εντολή του υπουργείου Υποδομών. Μέχρι στιγμής το Δημόσιο «ποιείται την νήσσαν», προσπαθώντας να κρατήσει το ζήτημα μακριά από τη δημοσιότητα. Η «Κ» ζήτησε από το υπουργείο Υποδομών στοιχεία για το ακριβές ύψος των αιτημάτων αποζημίωσης ανά παραχωρησιούχο, αλλά εισέπραξε αρνητική απάντηση.
Υπενθυμίζεται ότι η σύγκρουση ανάμεσα στις δύο πλευρές ξεκίνησε στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, όταν ο τότε υπουργός Κώστας Καραμανλής ανακοίνωσε ότι ζήτησε από τους παραχωρησιούχους να μην προχωρήσουν καθόλου σε αυξήσεις στα διόδια. Οι παραχωρησιούχοι επανήλθαν στα μέσα της φετινής χρονιάς, αμέσως μετά τις εκλογές, στον νέο υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα, ωστόσο οι συζητήσεις δεν είχαν καλή κατάληξη, με τον υπουργό να χαρακτηρίζει τις κοινοπραξίες «αναξιόπιστες».
Το φθινόπωρο οι συζητήσεις ξεκίνησαν και πάλι επί διαφόρων σεναρίων διαμοιρασμού του κόστους ανάμεσα στο Δημόσιο και τους ιδιώτες, όπως συνέβη σε άλλες χώρες όπου υπήρξε μεγάλη άνοδος στον δείκτη τιμών καταναλωτή. Τελικώς η συμφωνία επετεύχθη πριν από μερικές ημέρες.
Πηγή:moneyreview.gr