«Παρακαλούμε, για τη διαδικασία αυτή να μας προσκομίσετε αυτό το πιστοποιητικό και μετά και εκείνο το πιστοποιητικό». Η φράση αυτή, που όλοι λίγο έως πολύ έχουμε ακούσει στην επαφή μας με το Δημόσιο, απηχεί ένα σημαντικό γραφειοκρατικό βάρος. Αυτό πέφτει στους ώμους πολιτών και επιχειρήσεων εδώ και δεκαετίες, όπως και στους ώμους των υπαλλήλων που καλούνται να αναζητήσουν και να εκδώσουν τα πιστοποιητικά αυτά.
Όλο αυτό το δύσκαμπτο κομμάτι του Δημοσίου τελειώνει: Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, τα υπουργεία Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης συνεργάζονται εντατικά το τελευταίο διάστημα για την κατάργηση της έκδοσης και προσκόμισης των λεγόμενων δημοφιλών πιστοποιητικών, τα οποία απαιτούνται για την ολοκλήρωση διοικητικών διαδικασιών με δημόσιους φορείς.
Πιστοποιητικά που οι ίδιοι οι φορείς μπορούν να αντλήσουν μόνοι τους ηλεκτρονικά για λογαριασμό του πολίτη δεν θα τα ζητάει πλέον καμία υπηρεσία. Στόχος είναι να γλυτώσουν χιλιάδες εργατοώρες ετησίως οι αρμόδιοι δημόσιοι υπάλληλοι και να απαλλαγούν παράλληλα από την ταλαιπωρία αυτή οι δεκάδες χιλιάδες πολίτες και επιχειρηματίες που την υφίστανται. Παράλληλα, στο πλαίσιο της διευκόλυνσης της καθημερινότητας του πολίτη, το νέο Wallet του gov.gr ενισχύεται άμεσα κιόλας: Την ερχόμενη εβδομάδα, στο ψηφιακό μας «πορτοφόλι» θα είναι διαθέσιμες δύο νέες υπηρεσίες, το point system για παραβάσεις του ΚΟΚ και η ταυτότητα του κατοικίδιου ζώου που τυχόν έχουμε, με όλα τα στοιχεία περασμένα.
Ακόμα μία ψηφιακή μεταρρύθμιση στα σκαριά αφορά στο valuemaps.gov.gr, την πλατφόρμα με την οποία ο πολίτης εντοπίζει τη ζώνη στην οποία ανήκει το ακίνητο που τον ενδιαφέρει και βλέπει την αντικειμενική του αξία. Με ΚΥΑ που αναμένεται να φέρει ο υφυπουργός Οικονομικών, Χρίστος Δήμας, στη Βουλή, καθορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές και η λειτουργία της πλατφόρμας-γεωπύλης, οι αναγκαίες διαλειτουργικότητες με άλλα πληροφοριακά συστήματα και μητρώα του δημόσιου τομέα, ο τρόπος ελέγχου της εγκυρότητας των δεδομένων, η υλοποίηση του αλγορίθμου υπολογισμού της αξίας ακινήτου, τα οργανωτικά και τεχνικά μέτρα ασφαλείας, η επεξεργασία των δεδομένων και κάθε αναγκαία τεχνική ή άλλη λεπτομέρεια που βελτιώνει την εφαρμογή.
Επί της ουσίας, η πληροφορία που υπάρχει σε αυτά τα δημοφιλή πιστοποιητικά που προαναφέραμε θα αντλείται μέσω διαλειτουργικότητας εύκολα και γρήγορα, επιταχύνοντας τις διοικητικές διαδικασίες στις οποίες υποβάλλονταν οι πολίτες για να τα προσκομίσουν. Οι πολίτες συνεπώς θα γλυτώνουν γραφειοκρατία, καθώς δεν θα χρειάζεται να προσκομίζουν πιστοποιητικά των οποίων τα στοιχεία υπάρχουν στις βάσεις δεδομένων του Δημοσίου. Στην κυβέρνηση το θεωρούν αυτό ένα σημαντικό βήμα για την κατάργηση και της ψηφιακής γραφειοκρατίας που συχνά δημιουργείται με την επανειλημμένη έκδοση και προσκόμιση πιστοποιητικών.
Η έναρξη, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα γίνει με τα δημοτολογικά πιστοποιητικά, τα οποία είναι και τα πιο δημοφιλή, υπό την έννοια ότι πρόκειται για εκείνα που οι πολίτες αιτούνται πιο συχνά να εκδοθούν. Ειδικότερα, πρόκειται για τα πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, γέννησης και ιθαγένειας, η προσκόμιση των οποίων θα καταργηθεί.
Στην πράξη, αυτό επιτυγχάνεται με βάση τις πρόνοιες που υπάρχουν στον Νόμο 5099/2024, με τον οποίο θεσμοθετήθηκε η δυνατότητα αναζήτησης και άντλησης δικαιολογητικών από τις αρμόδιες Αρχές χωρίς να χρειάζεται η προσκόμισή τους σε έντυπη μορφή, εφόσον αυτά έχουν ενταχθεί στο Ειδικό Μητρώο Δικαιολογητικών Διοικητικών Διαδικασιών του υπουργείου Εσωτερικών και είναι διαθέσιμα ψηφιακά.
Αυτό γίνεται, λοιπόν, με δύο τρόπους: είτε με τη χρήση διαλειτουργικοτήτων είτε μέσω των θυρίδων φορέων της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης, με σκοπό την κατάργηση της έκδοσης αυτών. Δηλαδή, αν κάποιος φορέας δεν μπορεί να αντλήσει τα στοιχεία του πιστοποιητικού αυτόματα μέσω διαλειτουργικότητας, θα μπορεί μέσω της θυρίδας του να αντλεί τα στοιχεία που περιέχει το συγκεκριμένο πιστοποιητικό, χωρίς να απαιτείται προσκόμιση από τον πολίτη.
ΒΑΣΙΚΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ
«Η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών περνά μέσα και από την απρόσκοπτη εξυπηρέτησή τους από τους δημόσιους φορείς. Πλέον, η έκδοση και η προσκόμιση σειράς πιστοποιητικών καταργείται, καθώς αυτά θα αντλούνται αυτομάτως και άμεσα, βάζοντας έτσι τέλος σε έναν γραφειοκρατικό κυκεώνα, που ταλαιπωρούσε το κοινό. Η εξοικονόμηση πόρων και χρόνου τόσο για τη Δημόσια Διοίκηση όσο και για τους πολίτες αποτελεί βασική προτεραιότητα για τον πλήρη εκσυγχρονισμό της κρατικής μηχανής», τονίζει μιλώντας στα «Π» ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος.
«Η τεχνολογία μάς βοηθάει να κάνουμε διαρκώς το κράτος πιο παραγωγικό προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων», επισημαίνει από την πλευρά του ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, και προσθέτει: «Με τη συμβολή της έχουμε κάνει ένα ψηφιακό άλμα, λύνοντας προβλήματα που χρόνιζαν για δεκαετίες, και συνεχίζουμε να εργαζόμαστε συστηματικά για αυτόν τον σκοπό. Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει θέσει ως προτεραιότητα της κυβέρνησης τον εκσυγχρονισμό του κράτους και τη συνεχή βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.
Σε συνεργασία με τον υπουργό Εσωτερικών, Θοδωρή Λιβάνιο, προχωρούμε στην κατάργηση έκδοσης και προσκόμισης μιας σειράς δημοτολογικών πιστοποιητικών που απαιτούνται για να ολοκληρωθούν διάφορες διοικητικές διαδικασίες. Αξιοποιώντας τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων, οι δημόσιοι φορείς θα αντλούν αυτόματα τα στοιχεία που χρειάζονται, και δεν θα απαιτείται η διακίνηση δικαιολογητικών, είτε έγχαρτα είτε ψηφιακά, από τους πολίτες». Όπως υπογραμμίζει ο κ. Παπαστεργίου μιλώντας στα «Π», η κυβέρνηση κινείται «σε μια νέα λογική στην αλληλεπίδραση των πολιτών με τη Δημόσια Διοίκηση, πιο εύκολη, πιο φιλική και σίγουρα με λιγότερη γραφειοκρατία, ακόμα και ψηφιακή.
Πρόκειται μόνο για την αρχή μιας κομβικής μεταρρύθμισης, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα να μη χρειάζεται να εκδίδουμε και να προσκομίζουμε πιστοποιητικά. Τα οφέλη θα είναι αμφίδρομα τόσο για τους πολίτες όσο και για την ίδια τη Δημόσια Διοίκηση, καθώς θα γλυτώνουν χρόνο και περιττή ταλαιπωρία και θα εξοικονομούνται πολύτιμοι πόροι».
ΠΗΓΗ: ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ/ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΤΖΟΣ