vlaoxogiannis-e1516186906273
  • Επειδή πιστεύω ότι η κατασκευή του φράγματος Πύλης, είναι πλέον ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ για τη Θεσσαλία, μετά την ματαίωση των έργων μεταφοράς νερού από τον Αχελώο, την λειψυδρία του Θεσσαλικού κάμπου και την απειλή πλημμυρών λόγω της κλιματικής αλλαγής,  δίνω στη δημοσιότητα το σχετικό κεφάλαιο από το βιβλίο μου « ΠΟΡΕΊΑ ΕΥΘΎΝΗΣ», πιστεύοντας ότι θα συμβάλω στην κοινή προσπάθεια για την δρομολόγηση του. 

 

ΦΡΑΓΜΑ  ΠΥΛΗΣ( απόσπασμα από το βιβλίο μου «Πορεία Ευθύνης») 

 -Ιδιαίτερο ενδιαφέρον επιδείξαμε για το φράγμα Πύλης. Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο έργο, που συζητείται από 100ετίας και ιδιαίτερα από τη δεκαετία ‘80,όταν συμπεριλαμβάνονταν στα συνοδά έργα  της εκτροπής του Αχελώου, μαζί με το φράγμα Μουζακίου. Μάλιστα πρόδρομες εργασίες είχαν ξεκινήσει από τη δεκαετία ‘80 (μερική διάνοιξη σήραγγας μεταφοράς νερού στο Μουζάκι). 

 Σε συνεργασία με την Περιφέρεια ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε η προχωρημένη προμελέτη του φράγματος. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στα Τρίκαλα, παρουσία του Γενικού Γραμματέα Φώτη Γκούπα, όπου συμφωνήθηκε να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την ανάθεση της οριστικής μελέτης.

Την Τρίτη 22η Ιανουαρίου 2006 στο Νομαρχιακό Κατάστημα Τρικάλων, υπογράφτηκε από τον Περιφερειάρχη και από εμένα, παρουσία των μελετητών, η Σύμβαση του έργου «Οριστική Μελέτη Κατασκευής Φράγματος Πύλης και συναφών εργασιών», προϋπολογισμού 2,2 εκατομμυρίων Ευρώ.  

Το έργο της κατασκευής φράγματος στο Δήμο Πύλης του Νομού Τρικάλων, είναι έργο πολλαπλής σκοπιμότητας: 

α) αντιπλημμυρικής Προστασίας των περιοχών,  

β) άρδευσης περιοχών έκτασης 80.000 με 100.000 στρεμμάτων της Θεσσαλίας,  

γ) ύδρευσης οικισμών του Δήμων Τρικκαίων, και των πρώην Δήμων Πύλης , Γόμφων, Πιαλείων, Μεγάλων Καλυβίων,  

δ) εμπλουτισμού του υπογείου υδροφόρου ορίζοντα και  

ε)  υδροηλεκτρικής εκμετάλλευσης.  

-Τόσο εγώ, όσο και ο Γενικός Γραμματέας τονίσαμε στις δηλώσεις μας, ότι «Η υπογραφή της σημερινής Σύμβασης μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους, καθώς αποδεικνύεται και στην πράξη η συνέπεια των δηλώσεων που πριν λίγο καιρό κάναμε. Το φράγμα της Πύλης είναι ένα έργο πνοής για τον Νομό Τρικάλων, αλλά και για μεγάλο μέρος της Θεσσαλίας.» 

      

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΠΥΛΗΣ 

-Η Σύμβαση περιελάμβανε την πλήρη μελέτη του φράγματος μέχρι το οριστικό στάδιο και για τις ακόλουθες κατηγορίες μελετών : Υδραυλικά, Ηλεκτρομηχανολογικά, Στατικά, Συγκοινωνιακά, Τοπογραφικά, Γεωλογικά, Γεωτεχνικά, Περιβαλλοντικά, συνολικού Προϋπολογισμού 2,2 Εκατομμυρίων Ευρώ.  

-Σαν συναφείς εργασίες νοούνται μεταξύ άλλων, οι παρακάτω : 

  • Η προσαρμογή, αν απαιτείται , της κατασκευασμένης σήραγγας εκτροπής στα υπό μελέτη έργα, 
  • Τα έργα υδροληψίας και εκκένωσης του Ταμιευτήρα, 
  • Τα έργα υπερχείλισης, 
  • Τα έργα εισόδου της σήραγγας και διασύνδεσης των ταμιευτήρων Πύλης – Μουζακίου, με τα αρχικά 100 μέτρα της σήραγγας, 
  • Αποκατάσταση των οδικών δικτύων (με τα απαιτούμενα τεχνικά έργα) που καταλαμβάνονται από τα έργα ή κατακλύζονται από τον ταμιευτήρα που θα δημιουργηθεί. 

-Η μελέτη πέρα από τις παραπάνω τεχνικές μελέτες, θα περιλαμβάνει και τις παρακάτω : 

  • Αναθεώρηση – συμπλήρωση της παρούσας υδρολογικής μελέτης, 
  • Μελέτη θραύσεως του φράγματος και διόδευσης του πλημμυρικού Κύματος
  • Σύνταξη φακέλου ασφαλείας του έργου (ΦΑΥ) , Σχεδίου Ασφαλείας των έργων (ΣΑΥ) και του Προγράμματος Ποιότητας Έργου( ΠΠΕ). 
  • Τοπογραφική μελέτη, 
  • Γεωτεχνικές έρευνες, 
  • Μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ), 
  • Μελέτη σεισμικότητας και σεισμικής επικινδυνότητας. 

 Για την εκπόνηση της μελέτης θα ληφθεί υπόψη η «Μελέτη Φράγματος Πύλης» που συνέταξε η ΔΕΗ/ΔΑΥΕ στο πλαίσιο της εκτροπής του ποταμού Αχελώου προς την Θεσσαλία, καθώς και οι εκτελεσθείσες συμπληρωματικές εργασίες (τοπογραφικές, γεωλογικές, γεωτεχνικές, υδρολογικές κλπ). Βάση της μελέτης αυτής προβλέπεται Φράγμα ύψους 86.00 m, μήκος στέψης 330,00m, με ωφέλιμο όγκο ταμιευτήρα 47×10-6m3.  

Το χρονοδιάγραμμα εκπόνησης της μελέτης εκτείνεται σε 18 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης, μη συμπεριλαμβανομένων των απαιτούμενων χρόνων για τον έλεγχο και την έγκριση των σταδίων των μελετών, που όμως δεν μπορούν να προσδιοριστούν εκ των προτέρων. Εκτιμούμε ότι η συνολική προθεσμία μαζί με τους χρόνους εγκρίσεων ενδιάμεσων σταδίων θα είναι τριάντα έξη (36) μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης.  

Μετά την αξιολόγηση και επιλογή των αναδόχων και τη διαδικασία ενστάσεων, η ανάθεση της μελέτης οριστικοποιήθηκε και η ομάδα των συμπραττόντων γραφείων μελετών που θα εκπονήσουν τη μελέτη είναι η ακόλουθη :  

  • Ν. ΜΑΥΡΟΝΙΚΟΛΑΟΥ-Δ. ΚΟΡΚΑΣ και ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Ε. Ε. ΥΔΡΕΤΜΕ Ε. Ε.,
  • ΥΔΡΟΕΞΥΓΙΑΝΤΙΚΗ ΛΆΖΑΡΟΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ και ΣΊΑ Ε. Ε., 
  • ΓΡΑΦΕΙΟ ΜΑΧΑΙΡΑ Α. Ε., 
  • ΓΡ. και Μ. ΚΑΦΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ-Δ. ΜΠΕΝΑΚΗΣ και ΣΊΑ Ε. 
  • Ε.,Β.ΛΕΖΟΣ-Χ.ΒΑΧΛΙΩΤΗΣ-Ν.ΠΕΤΡΟΜΙΧΕΛΑΚΗΣ Χ. ΠΑΠΑΔΌΠΟΥΛΟΣ Και ΣΊΑ Ε. Ε.
  • ΔΟΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΈΣ ΜΕΛΕΤΕΣ Σύμβουλοι Μηχανικοί Ε. Ε., ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΕΩΡΓΊΟΥ και ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Ε. Ε.,
  • ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ ΣΠΥΡΊΔΩΝ, ΣΤΕΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΣ, ΓΕΩΜΗΧΑΝΙΚΗ Α. Τ. Ε. 

-Ανέφερα λεπτομερώς τα της μελέτης και της διαδικασίας του Φράγματος Πύλης, γιατί θεωρώ ότι η κατασκευή του θα  συναντούσε ελάχιστες αντιδράσεις, δεδομένου ότι οι τυχόν κατακλυζόμενες οικίες θα ήταν ελάχιστες, τα δε οφέλη για την περιοχή θα ήταν πολλαπλάσια της Λίμνης Πλαστήρα.  

Ο συνδυασμός του Φράγματος Πύλης, με τα ΜΕΤΕΩΡΑ, τη Λίμνη Μεσοχώρας, την Ελάτη, το Περτούλι, το Νεραϊδοχώρι, τα Στουρναρέϊκα, θα ήταν κάτι το μοναδικό. 

Με την ανάθεση της μελέτης του Φράγματος, δώσαμε εντολή στους μελετητές να προτείνουν τη βέλτιστη δυνατή λύση για την Εθνική οδό Τρικάλων – Άρτας στο τμήμα των στενών της Πύλης.  

Μας προτάθηκαν τρεις λύσεις :  

α. Η παραποτάμια χάραξη, με διευθέτηση της κοίτης του Πορταϊκού ποταμού.  

β. Η χάραξη πάνω από τον οικισμό Πόρτα Παναγιά και 

γ. Η διαπλάτυνση της υπάρχουσας οδού με κατασκευή Τσιμεντένιας προέκτασης με αντιστήριξη προς την πλευρά του ποταμού και ακολούθως να «πατήσει» πάνω στη στέψη του φράγματος.  

Η πρώτη λύση απορρίφθηκε γιατί δεν ήταν συμβατή με το ύψος της στέψης του φράγματος. Η δεύτερη απορρίφθηκε απ όλους μας (Νομαρχία, Δήμο) για Περιβαλλοντικούς λόγους.  Έτσι προκρίθηκε η Τρίτη λύση, που τεχνικά ήταν εφικτή, σύμφωνα με τους μελετητές. Μετά τη στροφή στον παλαιό νερόμυλο θα πήγαινε λοξώς αριστερά στο ύψος του παλαιού (πάνω του δρόμου) περιπτέρου – κτηρίου του Δήμου και στη συνέχεια θα ανέβαινε στη στέψη του φράγματος.  

Μέχρι την λήξη της θητείας μου, η ως άνω μελέτη ΔΕΝ είχε παραδοθεί στην Περιφέρεια, καθ’ ότι οι μελετητές λόγω των πολλών δυσκολιών, ζήτησαν παράταση. Έκτοτε ουδεμία πληροφόρηση είχα, ούτε υπήρξε σχετική ανακοίνωση  αρμοδίως επ’ αυτού.     

   Τρίκαλα ,Ιούλιος 2024 

  • Ηλίας Γ. Βλαχογιάννης ,πρ. Νομάρχης και Βουλευτής Τρικάλων.  
Load More Related Articles
Load More In Τοπικά
Comments are closed.

Check Also

Επιθέσεις από «χάκερς» δέχθηκε η Τράπεζα Θεμάτων στη διάρκεια των εξετάσεων των μαθητών Λυκείου

Κονδύλι 595.200 ευρώ για την αναβάθμιση Συστήματος Κλήρωσης, Διανομής και Διαχείρισης Θεμά…