*Απλά Μαθήματα Ζωής και Φιλοσοφίας. Μια τέχνη-τεχνική για να μαθαίνουμε «πώς» να μαθαίνουμε.
# Μία πραγματική ιστορία με τα αναγκαία στοιχεία μυθοπλασίας για το «ευανάγνωστον».
«Ουκ εά με καθεύδειν ο του Επικούρειου Κήπος και του ημετέρου Pepu». Κάπως, έτσι, ξεκίνησε και η ιδέα να διδάξω τη νέα γενιά της οικογένειας την αριστοτελική έννοια της ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑΣ. Αιτία στάθηκε η αδιασάλευτη λειτουργία του Σύμπαντος σύμφωνα με τους αιώνιους νόμους της ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑΣ.
Η αφορμή ήταν η πρώτη ΜΠΑΤΖΙΝΑ (πίτα, τοπικό έδεσμα) του σπιτιού για τον Αύγουστο του 2024.
Οι νεαροί μαθητές του Γιαννακοπουλέικου παρακολουθούσαν με την δέουσα προσοχή τις γιαγιάδες της οικογένειας να πλάθουν-δημιουργούν τη γνωστή πίτα της περιοχής μας την ΜΠΑΤΖΙΝΑ με πρώτη ύλη (Υλικό αίτιο) το Κολοκύθι (5).
Η όλη διαδικασία μάγεψε τα παιδιά (Υλικά, τεχνική, ψήσιμο…γεύση..) και ζήτησαν να μάθουν περισσότερα για την όλη διαδικασία, αλλά και για τα υπόρρητα φιλοσοφικά νοήματα αυτής (από το κολοκύθι στην πίτα). Με δεδομένη την αιτία και τυχαία την αφορμή ξεκίνησα ένα δύσκολο και συνάμα γοητευτικό έργο, αυτό της διδασκαλίας της έννοιας ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑ.
Την αρχική και αναμενόμενη δυσφορία των μικρών μαθητών ακολούθησε ο ενθουσιασμός και ζήτησαν περισσότερες πληροφορίες για την ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑ. Δύσκολο εγχείρημα, αλλά άκρως ενδιαφέρον.
Μία διδασκαλία εν τοις “Πράγμασιν” με φόντο και πρώτο πλάνο τη ΦΥΣΗ και τον Κήπο μου.
Εξάλλου για όλα τα πράγματα υπάρχει πάντα μία Αιτία, μία Αφορμή κι ένας Τρόπος να μιλήσεις γι αυτά ή να τα διδάξεις.
■ Ε Ν Τ Ε Λ Ε Χ Ε Ι Α: Απλά μαθήματα Φιλοσοφίας για την αριστοτελική έννοια της Εντελέχειας (Εν + Τέλος = σκοπός + Έχω). Κάθε ον, δηλαδή, έχει μέσα του (εν = εντός) ένα «Τέλος», ένα σχέδιο, ένα σκοπό βάσει του οποίου διαμορφώνεται, εξελίσσεται και ολοκληρώνεται. Ο σπόρος, δηλαδή, έχει ένα σχέδιο, να γίνει Φυτό, όπως έγραφε και ο Αριστοτέλης:
«Σπόρος ενεργεία μεν σπέρμα εστί, εντελεχεία δε φυτόν».
Όλα στη Φύση διέπονται ή ακολουθούν ένα σκοπό (Τέλος). Η μετάβαση της Ύλης από την αδρανή κατάσταση (δυνάμει) στην ενεργό (ενεργεία) με τη λήψη μορφής (είδος), αλλά και τον τελικό σκοπό (Τελικό Αίτιο =ο σκοπός για τον οποίο γίνεται ή δεν γίνεται κάτι)… Από το «δυνάμει» στο «ενεργεία». Από την περιοχή-στάδιο της δυνητικότητας στην περιοχή-στάδιο της πραγματικότητας. Η ολοκλήρωση ενός όντος.
Φυσικά το τέλος της μετάβασης από την αρχική-αδρανή κατάσταση στην ενεργό το καθορίζει το «ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΑΙΤΙΟ», δηλαδή ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ-δημιουργός. Δηλαδή, ο «Κολοκυθόσπορος» (1) στην τελική του μορφή(6) μπορεί να ήταν «Κολοκυθοκεφτέδες» ή ακόμη και ο γνωστός «Πασατέμπος».
#Από τον «Κολοκυθόσπορο»…στην «Μπατζίνα».
Η πορεία από τον Σπόρο στο Φυτό είναι η ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑ, όπως από το ΜΑΡΜΑΡΟ στο ΑΓΑΛΜΑ.
Η Φύση μάς διδάσκει τους συμπαντικούς νόμους.
& 1.Κολοκυθόσποροι > 2. Μικρό φυτό Κολοκυθιάς, 3. Μεγάλη Κολοκυθιά > Φυτό κολοκυθιάς με μικρό κολοκυθάκι (4). Μεγάλο Κολοκύθι (5) > Μπατζίνα (6).
Κάπως έτσι λειτουργεί η ΦΥΣΗ εδώ και αιώνες και όποιος νοιάζεται γι αυτήν μπορεί να μάθει πολλά.
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ εμπνέεται από τη Φύση, αφού ο άνθρωπος «Φύσει του Ειδέναι ορέγεται».
Κάπου εδώ, ακολουθώντας τη λογική τάξη της σκέψης, προστέθηκε κρυφά και με κάποιο παράπονο και η έννοια της “ΤΕΛΟΛΟΓΙΚΗΣ” αντίληψης των πραγμάτων. Στη Φύση όλα υπηρετούν ένα ΤΕΛΟΣ (σκοπό ) και η ΤΥΧΗ λίγα πράγματα επηρεάζει, όσο κι αν οι αρχαίοι Έλληνες την λάτρευαν ως Θεότητα.
Κάπως, έτσι, η σύγχρονη Βιολογία και Γενετική αντλούν πολλά στοιχεία από την αριστοτελική ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑ, που για πολλούς θεωρείται ο «πρόδρομος» του DNA και του γενετικού κώδικα.
Είπαμε, πώς ο Αριστοτέλης ήταν ο μέγιστος των Φιλοσόφων και ο αιώνιος πρεσβευτής της ΛΟΓΙΚΗΣ και του Ορθολογισμού.
***Προσοχή στην παρωνυμία: ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑ # Ενδελέχεια
■●■ Οι Εικόνες είναι από το αγρόκτημά μου στην ΠΙΑΛΕΙΑ Τρικάλων.