Πέμπτη, 13 Νοεμβρίου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαΗ Ελλάδα ξαναμπαίνει μετά από δεκαετίες στον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χάρτη – Οι...

Η Ελλάδα ξαναμπαίνει μετά από δεκαετίες στον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χάρτη – Οι χρόνοι για Σόφια, Βουκουρέστι, Βουδαπέστη και Βιέννη

- Διαφημήσεις -
- Διαφημήσεις -

Πλήρης επαναφορά του ελληνικού σιδηρόδρομου στην Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας παρουσίασαν εχθές στα πλαίσια της ανάπτυξης ενός κοινού ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου ο Έλληνας Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας και ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη Συνοχή και τις Μεταρρυθμίσεις Ραφαέλε Φίτο.

Στα πλαίσια του ελληνικού ενδιαφέροντος είναι η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας-Σόφιας σε έξι ώρες μέχρι το 2035. Θα είναι η πρώτη φορά που οι δύο βαλκανικές πρωτεύουσες θα συνδεθούν και μάλιστα με σύγχρονους όρους, δηλαδή με ηλεκτροκίνητα τρένα που θα διαθέτουν όλα τα σύγχρονα χαρακτηριστικά. Σήμερα αν γινόταν το δρομολόγιο αυτό -καθώς δεν υφίσταται- θα χρειάζονταν περισσότερες από 14 ώρες για να πραγματοποιηθεί.

Φυσικά με αυτή τη σύνδεση επωφελείται και το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Σόφια το οποίο θα μπορεί να διεξάγεται σε μόλις 3 ώρες από σχεδόν 7 ώρες που θα απαιτούνταν σήμερα αν γινόταν.

Γενικά το σπουδαίο νέο από τη χθεσινή παρουσίαση Τζιτζικώστα ότι θα πάψει η σιδηροδρομική απομόνωση της Ελλάδας μετά από δεκαετίες και θα ξαναμπεί δυναμικά στον σιδηροδρομικό χάρτη της Ευρώπης.

Βέβαια από το χθεσινό σχέδιο λείπει η σύνδεση της Ελλάδας με τα Δυτικά Βαλκάνια όπου και παραδοσιακά συνδέεται σιδηροδρομικά και μάλιστα την στιγμή που γίνονται σημαντικές επενδύσεις και σε αυτές τις χώρες για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών τους δικτύων.

Αυτή η σιδηροδρομική “τρύπα” θα κλείσει εφόσον τα επόμενα χρόνια συνδεθούν κάποιες από αυτές τις Βαλκανικές χώρες αλλά σίγουρα θα ήταν πολύ πιο χρήσιμο για τη χώρα μας να υπήρχε αυτή η δυνατότητα καθώς θα συνδεόταν με σημαντικές βαλκανικές πρωτεύουσες όπως το Βελιγράδι, το Ζάγκρεμπ και η Λουμπλιάνα (που σήμερα απαιτείται μια περιπορεία από τα ανατολικά Βαλκάνια).

Με το σχέδιο που παρουσιάστηκε εχθές η Αθήνα θα συνδέεται με το Βουκουρέστι σε περίπου 12 ώρες, σε 18 ώρες με τη Βουδαπέστη και σε περίπου 20 ώρες με τη Βιέννη. Για τη Θεσσαλονίκη όλες οι παραπάνω διαδρομές θα είναι μειωμένες κατά περίπου 3 ώρες. Αυτό που έχει μεγάλη αξία αναφορικά με τις επιβατικές μεταφορές είναι πως Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα μπορούν να δέχονται και να διεξάγουν διεθνή δρομολόγια με τα νυχτερινά δρομολόγια τα οποία παρουσιάζουν πολύ μεγάλη αύξηση και τα night trains στην Δυτική και Βόρεια Ευρώπη ολοένα και διευρύνουν τα δρομολόγια τους.

Αυτό που έχει μεγάλο ενδιαφέρον για τη χώρα μας κυρίως για τις εμπορευματικές μεταφορές ότι με τους ενοποιημένους σιδηροδρομικούς διαδρόμους θα αποκτήσει πολύ πιο εύκολη σύνδεση με την Τσεχία, τη Βόρεια Γερμανία, ακόμα και με την Κοπεγχάγη. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε το μεγάλο έργο που είναι σε εξέλιξη εδώ και αρκετά χρόνια που θα μειώσει από το 2030 την σιδηροδρομική σύνδεση Βερολίνου-Κοπεγχάγης σε 4 ώρες από 7 που είναι σήμερα.

Με το σιδηροδρομικό σχέδιο που φτάνει μέχρι το 2040 και απαιτεί περίπου 550 δισ. ευρώ η Ρώμη θα συνδέεται με το Παρίσι σε 8.45 ώρες και με το Βερολίνο σε 10 ώρες, το Άμστερνταμ με τη Βαρσοβία σε κάτι λιγότερο από 10 ώρες και το Παρίσι με τη Μαδρίτη σε μόλις 6 ώρες.

Ενδιαφέρον έχει και πως η μακρινή Στοκχόλμη θα συνδέεται με το Βερολίνο σε μόλις 8 ώρες και σε 15 ώρες με το Παρίσι. Επίσης στον χάρτη μπαίνουν και οι βαλτικές χώρες και για παράδειγμα το Ταλίν που είναι η πιο βόρεια πρωτεύουσα από τις τρεις θα συνδέεται σε λιγότερες από 8 ώρες με τη Βαρσοβία και σε 12 ώρες με το Βερολίνο που ουσιαστικά στον νέο χάρτη αποτελεί το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό hub της Ευρώπης.

Το σχέδιο για τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο

Για το δίκτυο σιδηροδρόμων υψηλών ταχυτήτων ο Επίτροπος τόνισε ότι στόχος είναι «περισσότερες συνδέσεις υψηλής ταχύτητας, ώστε να ενισχυθούν οι τοπικές κοινωνίες και η οικονομία», ενώ για το STIP υπογράμμισε ότι «θα βοηθήσει την Ευρώπη ώστε να μεταβεί πιο γρήγορα στη βιώσιμη ενέργεια για τις αερομεταφορές και τη ναυτιλία, δημιουργώντας έτσι μια νέα αγορά».

Το Σχέδιο για το Ευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Δίκτυο Υψηλής Ταχύτητας έχει χρονικό ορίζοντα το 2040 και βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες τους οποίους περιέγραψε ο κ. Τζιτζικώστας:

1.Υποδομές: Τα 12.000 χιλιόμετρα σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας της Ευρώπης εξακολουθούν σήμερα να είναι συγκεντρωμένα σε λίγα μόνο κράτη μέλη, στην Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Γερμανία, ενώ η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη παραμένουν ελάχιστα συνδεδεμένες. «Η ολοκλήρωση του δικτύου απαιτεί τεράστιους οικονομικούς πόρους, ύψους 550 δισ. ευρώ. Ωστόσο, θα αποφέρει 200 δισ. ευρώ σε πρόσθετα κοινωνικά οφέλη. Θα ακολουθήσουμε μια ειδική στρατηγική χρηματοδότησης.

Τα τρένα υψηλής ταχύτητας πρέπει επίσης να λειτουργούν με κοινή ψηφιακή υποδομή, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS). Η πλήρης ανάπτυξή του δεν θα ενισχύσει μόνο την ανταγωνιστικότητα και τη διαλειτουργικότητα αλλά πάνω απ’ όλα την ασφάλεια».

2.Λογισμικό: Προτείνουμε νομοθεσία για τη βελτίωση των διασυνοριακών συστημάτων έκδοσης εισιτηρίων και κρατήσεων σιδηροδρομικών μεταφορών, διευκολύνοντας τους επιβάτες να προγραμματίζουν και να κάνουν κράτηση απρόσκοπτων διασυνοριακών ταξιδιών με ένα κλικ στο κινητό ή τον υπολογιστή τους.

3.Προμήθειες υλικού: Πρέπει να στηρίξουμε τη βιομηχανία σιδηροδρομικού υλικού. Είμαστε παγκόσμιοι ηγέτες στην τεχνολογία των σιδηροδρόμων αλλά η παραγωγή δεν συμβαδίζει σήμερα με τη ζήτηση. Σήμερα η παραγγελία ενός νέου τρένου σημαίνει αναμονή για 4 έως 6 χρόνια. Εν τω μεταξύ, οι παγκόσμιοι ανταγωνιστές βελτιώνονται γρήγορα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε άλλη μια στρατηγική βιομηχανία από την Ασία. Ως εκ τούτου, θα επανεξετάσουμε τους κανόνες για τις δημόσιες συμβάσεις το επόμενο έτος και θα ενθαρρύνουμε την ευρωπαϊκή βιομηχανία να παράγει πιο τυποποιημένα τρένα υψηλής ταχύτητας, επιτρέποντας ταχύτερη, φθηνότερη παραγωγή με χαμηλότερο κόστος συντήρησης.

4.Διακυβέρνηση: Πρέπει να ενισχύσουμε τον συντονιστικό ρόλο της ΕΕ, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και να αναβαθμιστεί ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Αρχής Σιδηροδρόμων (ERA).

ypodomes.com

- Διαφημήσεις -
Epilogi-banner
TEl-Panagiotu Xristakos-Aimilios-Nea A-Adamopoulos Tziortziotis-gif tegos-teletes
- Διαφημήσεις -
Pallantza-B-NEO Kalyvas-%CE%BC%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CE%B4%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%B1%CF%83 TIMBRADOS-Giotas-S Balkizas Kostakis-Zootrofes-280-X-135 Kelari-gif
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
- Διαφημήσεις -

Δημοφιλέστερα