5434534

Πρόγραμμα SHOW: Ολοκληρώθηκε το δεύτερο καινοτόμο πρόγραμμα για αυτοματοποιημένες μεταφορές στα Τρίκαλα  

Ακόμη ένα καινοτόμο πρόγραμμα για τις αυτοματοποιημένες μεταφορές ολοκληρώνεται στα Τρίκαλα και τα αποτελέσματά τους παρουσιάστηκαν δημοσίως, τη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024.

Στον γνώριμο χώρο του πάρκου Ματσόπουλου, το πρόγραμμα SHOW (SHared automation Operating models for Worldwide adoption – Κοινόχρηστα αυτοματοποιημένα λειτουργικά μοντέλα για παγκόσμια χρήση) που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2023, παρουσιάστηκε σε αιρετούς και πολίτες, που είχαν την ευκαιρία να μετακινηθούν με τρία αυτόνομα οχήματα.

Το βανάκι του SHOW, το όχημα που ανέπτυξε το Ελληνικό Αυτόνομο Οχημα που ανέπτυξε το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (παρών ο καθηγητής του Τομέα Ηλεκτρονικής και Τεχνολογίας Συστημάτων Πληροφορικής του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών κ. Γιάννης Πρατικάκης) και το όχημα του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ε.Κ.Ε.Τ.Α. – Ι.ΜΕ.Τ.).

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, ο Υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Βασίλης Οικονόμου, οι αντιπεριφερειάρχες ΠΕ Τρικάλων Χρύσα Ντιντή και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εξυπηρέτησης του Πολίτη Περιφέρειας Θεσσαλίας Γιάννης Αναστασίου, ήταν οι πρώτοι επιβάτες των οχημάτων, διαπιστώνοντας την πρόοδο της τεχνολογίας και την καινοτομία που προωθήθηκε στα Τρίκαλα.

Την εκδήλωση που διοργάνωσε η e-trikala ΑΕ, η οποία υλοποιεί και αυτό το πρόγραμμα, το καλωσόρισμα έγινε από τον πρόεδρο της δημοτικής αναπτυξιακής εταιρείας Χριστόφορο Ρόμπο, που έδωσε έμφαση στη συνεχιζόμενη πρωτοποριακή δράση της εταιρείας.

Ο Δήμαρχος Τρικκαίων

Ο οικοδεσπότης Δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΠΕΔ Θεσσαλίας Νίκος Σακκάς έθεσε συγκεκριμένα δεδομένα:
– ο Δήμος Τρικκαίων έχει συνέχεια, υπενθυμίζοντας την εξέλιξη των καινοτομιών από το 2004, τη Smart City, το πρώτο Λεωφορείο Χωρίς Οδηγό και το πλήθος των υλοποιηθέντων προγραμμάτων
–  δεδομένη η συνεργασία με την Περιφέρεια και την αντιπεριφερειάρχη Χρύσα Ντιντή
– ο χώρος του πάρκου Ματσόπουλου έχει αξιοποιηθεί για τον Μύλο των Ξωτικών, με πανελλήνια αναγνώριση
– ο Δήμος Τρικκαίων και η πόλη αλλάζουν με ποδηλατόδρομους, σεβασμό στους πεζούς, αναμορφώσεις
– υλοποιείται σύντομα το μεγάλο έργο restart mAI city για την ψηφιακή αναμόρφωση των υπηρεσιών του Δήμου προς τους δημότες,
και τόνισε: αλλάζουμε την πόλη προχωρώντας αταλάντευτα.
Ειδικά για το πρόγραμμα SHOW, εστίασε
– στο κοινωνικό όφελος των καινοτόμων προγραμμάτων για την κινητικότητα, 
– στη μακρόχρονη πορεία συνεργασιών της e-trikala AE με το ΕΠΙΣΕΥ του ΕΜΠ από το 2013 και το Υπουργείο Μεταφορών, με το Λεωφορείο Χωρίς Οδηγό (City Mobil2)
– στο πλήθος των ερευνητικών προγραμμάτων που υλοποιήθηκαν
– στην πρωτοπορία των Τρικάλων για το πρόγραμμα, στο οποίο συμμετέχουν 69 εταίροι από όλον σχεδόν τον κόσμο (ΕΕ, ΗΠΑ, Ταϊβάν, Ν. Κορέα, Κίνα, Αυστραλία, Σιγκαπούρη)
– στη συνεργασία του Δήμου Τρικκαίων και της e-trikala με την κεντρική κυβέρνηση και τους συνεργαζόμενους φορείς και εταιρείες
– στη συμμετοχή των πολιτών
– στην ανάγκη να συνεχιστεί ο δρόμος της ομαλής ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών για την πόλη του μέλλοντος.

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Ο Υπουργός Δημήτρης Παπαστεργίου είχε εγκαινιάσει το πρόγραμμα τον Απρίλιο του 2023, στο πλαίσιο του συνεδρίου Trikala 2030. Πλέον, ως Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης χαιρέτισε την εκδήλωση, τονίζοντας
– τη στήριξη στην καινοτομία,
– τη συμμετοχή σε νέες προκλήσεις
– την τόλμη, καθώς, «όσοι τολμούν, πάντα κερδίζουν τη μάχη. Και σε αυτούς συγκαταλέγεται ο Δήμος Τρικκαίων», τόνισε.


Ο Υφυπουργός Μεταφορών

Σε δύο επίπεδα ο χαιρετισμός του Υφυπουργού Μεταφορών Βασίλη Οικονόμου. Το ένα, η γενική εικόνα της αυτοματοποιημένης κινητικότητας στις μεγάλες πόλεις, όπου πρέπει να δοθεί έμφαση στην ασφάλεια και στην αποδοτικότητα. Το δεύτερο, η συνεργασία με τον Δήμο Τρικκαίων ως παράδειγμα σε ζητήματα κινητικότητας. Επίσης, τόνισε πως επέρχονται αλλαγές και προσαρμογές στον Κ.Ο.Κ. (π.χ. για το κράνος και τα πατίνια), ενώ έδωσε έμφαση στις κυβερνητικές παρεμβάσεις στην έρευνα και τη καινοτομία.

Η αντιπεριφερειάρχης Τρικάλων

Ως πόλη της παγκόσμιας καινοτομίας χαρακτήρισε τα Τρίκαλα η αντιπεριφερειάρχης της ΠΕ Τρικάλων Χρύσα Ντιντή, αναφερόμενη στο πλήθος των δράσεων που έχουν υλοποιηθεί. Επίσης, αναφέρθηκε σε ζητήματα συνεργασίας, φέροντας και παραδείγματα από την καθημερινότητα, εστίασε, δε, στη στήριξη που παρέχει η Περιφέρεια Θεσσαλίας.

Στοιχεία ομιλιών

Στις ομιλίες που ακολούθησαν:

– Τη σημαντικότητα ότι στην κοινοπραξία για το SHOW επικεφαλής είναι Ελληνες, αναφέρθηκε ο Δρ Ευάγγελος Μπεκιάρης Δ/ντής, E.K.E.T.A.- Ι.ΜΕΤ., Αντιπρόεδρος Ε.Κ.Ε.Τ.Α., τονίζοντας πως πρόκειται για το μεγαλύτερο project για αυτόνομα οχήματα που υλοποιεί η ΕΕ.

– Τις προκλήσεις και τις επί μέρους λύσεις που δόθηκαν, εξήγησε η κ. Ελενα Πατατούκα.

– τα γενικά ζητήματα για το πρόγραμμα ανέλυσε η κ. Αννα Αντωνακοπούλου, ερευνήτρια του ΕΠΙΣΕΥ. Αναφέρθηκε, δε, στη συνέχιση προγραμμάτων που κατατέθηκαν ή υλοποιούνται από ο ΕΠΙΣΕΥ και την e-trikala και συγκεκριμένα τα IN2CCAM (για τη βελτίωση της ψηφιακής υποδομής των Τρικάλων ως προ τα αυτοματοποιημένα οχήματα), Elaborator (για παρεμβάσεις σε θέματα κινητικότητας και ασφάλειας) και SINFONICA (επιθυμίες και ανάγκες των πολιτών για την κίνηση στην πόλη).

Οι δύο ομιλήτριες επίσης, έθεσαν στοιχεία που αφορούν στην κοινωνική αποδοχή, στην τεχνική διάσταση και στην ρεαλιστική υφή του προγράμματος, όπως αυτό υλοποιήθηκε στην πόλη
Ενδεικτικά:
– χρησιμοποιήθηκε τεχνολογία 5G, IoT
– τα οχήματα κινούνταν σε μήκος 9 χλμ. (πάρκο Ματσόπουλου – ΤΕΦΑΑ)
– τα οχήματα ήταν ηλεκτρικά και κινήθηκαν για 18 μήνες
– ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος του οχήματος επεξεργάζεται τις πληροφορίες που λαμβάνει από τους αισθητήρες του οχήματος, από τα σήματα κυκλοφορίας, τον ΚΟΚ, τα επεξεργάζεται και επικοινωνεί με το κέντρο ελέγχου
– κάθε όχημα κινήθηκε on demand, δηλαδή μετά από πρόσκληση του επιβάτη μέσω σχετικής εφαρμογής
– αναπτύσσονταν ταχύτητες από 18 έως και 50 χλμ/ώρα

– ο Carlos Holguin, Πρόεδρος της SuburVAN, έδωσε έμφαση στην καινοτομία, ενώ ευχαρίστησε άπαντες για τη συνεργασία
– Τα δεδομένα για την ασφάλιση των οχημάτων ανέπτυξε ο κ. Παναγιώτης Κούβαλης COO Ομίλου Interamerican.

Ανοικτή συζήτηση

Στη στρογγυλή τράπεζα που ακολούθησε, αναπτύχθηκε ένα ιδιαιτέρως σημαντικό θέμα: «Συνεργατική, Συνδεδεμένη και Αυτοματοποιημένη Κινητικότητα (CCAM): Χαράσσοντας τις πολιτικές Μεταφορών του μέλλοντος»

Οι κ. Σακκάς, Μπεκιάρης, Γιάννης Αναστασίου, Χρήστος Μπαλλής (ερευνητής ΕΠΙΣΕΥ), Καλλίστρατος Γρηγοριάδης (αντιδήμαρχος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Ψηφιακής Πολιτικής και Καινοτομίας Δ. Βέροιας) ανέπτυξαν θέματα που κινούνταν στη κατεύθυνση της μεταλαμπάδευσης της εμπειρίας των Τρικάλων σε άλλες περιοχές.

Για παράδειγμα, ο διευθύνων σύμβουλος τη e-trikala ΑΕ κ. Οδ. Ράπτης, συντονίζοντας τη συζήτηση, έθετε ερωτήματα για τον χρόνο υλοποίησης παρόμοιων προγραμμάτων σε κανονικές συνθήκες σε μικρές και μεγάλες πόλεις, για τις υπηρεσίες που μπορούν να διατεθούν στους επιβάτες, για τον πραγματικό ρόλο της αυτοματοποιημένης κινητικότητας στις ελληνικές πόλεις κ.α.

Ο κ. Ράπτης, συντονίζοντας και το πρώτο τμήμα της εκδήλωσης, ανέγνωσε το μήνυμα του πρ. Υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου, ο οποίος διατηρούσε τον ίδιο θώκο, τόσο με το πρόγραμμα CityMobil2 όσο και με το SHOW, προωθώντας νομοθετικές λύσεις για να υλοποιηθούν αμφότερα τα προγράμματα.

Επίσης, τονίστηκε η συνεργασία με τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας.

Παρέστησαν επίσης, ο αντιδήμαρχος Μιχάλης Λάππας, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΤ Χρήστος Μπλουγούρας, η εντεταλμένη σύμβουλος δημοσίων σχέσεων Εφη Λεβέντη, ο δημοτικός σύμβουλος Χρήστος Ζαραμπούκας, μέλη του ΔΣ της e-trikala ΑΕ, ο πρ. Δήμαρχος Τρικαίων Μιχάλης Ταμήλος, στελέχη της δημοτικής επιχείρησης, στελέχη του Δήμου Τρικκαίων και πολίτες.

SHared automation Operating models for Worldwide adoption

535435

To SHOW αποτελεί το μεγαλύτερο ερευνητικό έργο της ΕΕ για την Συνεργατική, Συνδεδεμένη και Αυτοματοποιημένη Κινητικότητα (CCAM) σε αστικές περιοχές. Συγκεντρώνει 69 εταίρους από 13 χώρες της ΕΕ,  που καλύπτουν ολόκληρη την αλυσίδα αστικής κινητικότητας. 

Το έργο αποτελείται από πιλοτικές εφαρμογές σε πραγματικό αστικό περιβάλλον που θα λάβουν χώρα σε 20 πόλεις στην Ευρώπη και μεταξύ άλλων πραγματοποιεί κοινές παράλληλες δράσεις με 11 οργανισμούς από τις Η.Π.Α., τη Νότια Κορέα, την Αυστραλία, την Κίνα, και άλλες χώρες.

Το SHOW στοχεύει στην ανάπτυξη κοινόχρηστων, συνδεδεμένων, συνεργατικών και ηλεκτροκίνητων στόλων αυτόνομων οχημάτων σε συντονισμένες αλυσίδες συστημάτων Δημοσίων Μεταφορών (PT), συστημάτων μεταφορών ανταποκρινόμενα στη ζήτηση (DRT), υπηρεσιών Mobility as a Service (MaaS) και υπηρεσιών Logistics as a Service (LaaS). Συνολικά, το έργο SHOW θα αναπτύξει έναν στόλο 70 οχημάτων σε υψηλά επίπεδα αυτοματοποιήσης (SAE Levels) που πραγματοποιούν αυτοματοποιημένες εμπορευματικές ή επιβατικές μεταφορές. Τα οχήματα έχουν σχεδιαστεί ώστε να κινούνται σε αποκλειστικές λωρίδες ή σε περιβάλλον μικτής κυκλοφορίας και είναι συνδεδεμένα με ένα ευρύ φάσμα υποστηρικτικών υποδομών (5G, IoT). Τα οχήματα λειτουργούν υπό ταχύτητες κυκλοφορίας που κυμαίνονται μεταξύ 18 και 50 χλμ/ώρα αναλόγως το εκάστοτε νομοθετικό πλαίσιο και το πεδίο λειτουργίας.

Η πόλη των Τρικάλων μέσω της e-Trikala Α.Ε. σε συνεργασία με το Ερευνητικό Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ), του Πανεπιστημίου της Γένοβας (UNIGE), της εταιρείας SuburVAN και του ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ συμμετέχει στο έργο SHOW ως πιλοτική εφαρμογή «δορυφόρος» με συνδυασμό αυτοματοποιημένων εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών. Ο Δήμος Τρικκαίων έχει σημαντική εμπειρία σε αυτοματοποιημένα συστήματα Δημοσίων Συγκοινωνιών, καθώς ήταν ένας από τους πιλότους του έργου CityMobil2 και επίσης έχει ολοκληρώσει το εθνικό πιλοτικό πρόγραμμα AVINT. 

Στην πιλοτική εφαρμογή για τις Δημόσιες Συγκοινωνίες θα προστεθεί, σε μια υφιστάμενη διαδρομή, υπηρεσία μεταφορών ανταποκρινόμενη στη ζήτηση (DRT), η οποία θα εξυπηρετεί σημαντικά σημεία ενδιαφέροντος για την πόλη, το σταθμό ΟΣΕ, το Μύλο Ματσόπουλου και τα ΤΕΦΑΑ, συνδέοντας το κέντρο με τα προάστεια της πόλης.

Στόχος είναι η υπηρεσία αυτή, η οποία θα χρησιμοποιεί αυτοματοποιημένα οχήματα, να εμπλουτίσει την υφιστάμενη σχετική γραμμή Δημοσίων Συγκοινωνιών. Στην πιλοτική εφαρμογή θα χρησιμοποιηθούν δύο αυτοματοποιημένα 7-θέσια mini vans ως μετασκευή του μοντέλου Peugeot e-Traveller καθώς και ένα αυτοματοποιημένο 5-θέσιο επιβατικό όχημα ως μετασκευή του αμιγώς ηλεκτρικού 5-θέσιου επιβατηγού οχήματος Ford Mustang Mach-E σε συνεργασία με τον εταίρο του έργου SHOW, Virtual Vehicle, το οποίο θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στα αυτοματοποιημένα mini vans. Τα οχήματα θα λειτουργήσουν κατ’απαίτηση με χρήση εφαρμογών κράτησης διαδρομής. Τα οχήματα εποπτεύονται σε συνθήκες πραγματικού χρόνου από το απομακρυσμένο κέντρο εποπτείας.

Η πιλοτική εφαρμογή σχετικά με τις εμπορευματικές εφαρμογές θα αφορά στο κέντρο της πόλης των Τρικάλων, όπου είναι συγκεντρωμένες οι Δημόσιες Υπηρεσίες, το Δημαρχείο και μεγάλος αριθμός εμπορικών καταστημάτων.

Σε αυτήν την πιλοτική εφαρμογή χρησιμοποιούνται αυτόνομα ρομπότ μεταφορών (delivery droids) κατασκευασμένα από την Ιταλική εταιρία YAPE, μέσα από τη συνεργασία της e-Trikala, του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) και του Πανεπιστημίου της Γένοβας (UNIGE).

Αρχικά στον Μύλο των Ξωτικών, τα ρομπότ μετέφεραν τα γράμματα των μικρών παιδιών από το Ταχυδρομείο των Ξωτικών προς τον Αη Βασίλη. Στη συνέχεια, τα YAPEs κινήθηκαν στον πεζόδρομο της Ασκληπιού, στο κέντρο της πόλης, μεταφέροντας εφημερίδες, αλληλογραφία και μικρά πακέτα από τους προμηθευτές στα τοπικά καταστήματα.

SHOW1

Περισσότερες πληροφορίες στον σύνδεσμο:  www.show-project.eu

Load More Related Articles
Load More In Θεσσαλία
Comments are closed.

Check Also

Θέση εργασίας σε Φαρμακείο, στο Δ. Πύλης

Ζητείται άτομο ηλικίας 23-29 ετών με κάρτα ανεργίας, για άμεση πρόσληψη σε περιφερειακό Φα…