Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η εξασθενημένη ζήτηση και η κάμψη στις ναυπηγήσεις διαμορφώνουν ένα εύθραυστο τοπίο
Η παγκόσμια ναυτιλία βιώνει μια περίοδο πρωτοφανούς πίεσης, καθώς μια σειρά από παράγοντες, όπως η ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα, η υποτονική ζήτηση και οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις, διαταράσσουν κάθε σταθερά στον κλάδο. Αυτό το εύθραυστο περιβάλλον αναγκάζει τους πλοιοκτήτες να επανεξετάσουν άμεσα τις στρατηγικές τους, αντιμετωπίζοντας αυξημένους ασφαλιστικούς κινδύνους, παρακάμψεις δρομολογίων, αβεβαιότητα για τους αμερικανικούς δασμούς και κατακόρυφη μείωση των νέων ναυπηγήσεων.
Η συνεχιζόμενη κρίση ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία κορυφώθηκε με τη βύθιση δύο ελληνόκτητων πλοίων στα ανοιχτά της Υεμένης, έχει εκτοξεύσει το κόστος μεταφοράς και προκαλεί καθυστερήσεις σε βασικές αλυσίδες εφοδιασμού. Οι ναυτιλιακές εταιρείες, ιδίως στον τομέα των containerships, επανεξετάζουν ριζικά τα δρομολόγιά τους, παρακολουθώντας στενά τόσο τις προθέσεις των Χούθι όσο και τις κινήσεις των διεθνών ναυτικών δυνάμεων.
Στελέχη του κλάδου επισημαίνουν ότι η αναγκαστική αλλαγή των διαδρομών μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας συνεπάγεται μεγαλύτερους χρόνους και αυξημένο κόστος, απαιτώντας παράλληλα επαναδιαπραγμάτευση συμβολαίων και ρητρών. Το κόστος ασφάλισης πολεμικού κινδύνου έχει υπερδιπλασιαστεί, φτάνοντας από 0,3% σε περίπου 0,7% της αξίας ενός πλοίου μέσα σε λίγες μέρες, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις άγγιξε ακόμη και το 1% της αξίας του πλοίου για επταήμερη κάλυψη, το υψηλότερο επίπεδο του 2024. Η αυξημένη επικινδυνότητα έχει οδηγήσει μερίδα ασφαλιστών να αναστείλουν την κάλυψη συγκεκριμένων διαδρομών, περιπλέκοντας τον στρατηγικό σχεδιασμό των ναυτιλιακών εταιρειών.
Εξασθένηση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια
Την ίδια ώρα, ο δείκτης World Container Index της Drewry, που μετρά το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μειώθηκε για τέταρτη συνεχή εβδομάδα, καταγράφοντας πτώση 5%. Αυτή η μείωση είναι άμεσο αποτέλεσμα της χαμηλής ζήτησης για φορτία με προορισμό τις ΗΠΑ, υποδηλώνοντας ότι η πρόσφατη αύξηση των αμερικανικών εισαγωγών δεν θα έχει τον αναμενόμενο διαρκή αντίκτυπο. Η Drewry προβλέπει περαιτέρω πτώση των spot τιμών λόγω της πλεονάζουσας χωρητικότητας και της αδύναμης ζήτησης.
Οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες μειώθηκαν κατά 8%, ενώ προς τη Νέα Υόρκη κατά 5%. Παρόλο που οι τιμές spot παραμένουν υψηλότερες από τα επίπεδα του Μαΐου, η γενικότερη αστάθεια της αγοράς είναι εμφανής. Αντίστοιχη εικόνα επικρατεί και στις διαδρομές προς την Ευρώπη, με μειώσεις τιμών από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα και το Ρότερνταμ.
Κάμψη στις ναυπηγήσεις το πρώτο εξάμηνο του 2025
Το πρώτο εξάμηνο του 2025 σηματοδοτήθηκε από μια κάμψη στη δυναμική των νεότευκτων παραγγελιών σε όλους τους βασικούς τομείς, εκτός από τα εμπορευματοκιβώτια. Οι πλοιοκτήτες τηρούν επιφυλακτική στάση λόγω των αυξημένων τιμών, της χαμηλής απόδοσης των ναύλων και των ρυθμιστικών αβεβαιοτήτων.
Στον κλάδο του χύδην ξηρού φορτίου, οι παραγγελίες μειώθηκαν δραματικά από 355 το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε μόλις 76 το ίδιο διάστημα του 2025, ενώ οι Έλληνες πλοιοκτήτες περιόρισαν τη δραστηριότητά τους σε μόλις τρεις νέες παραγγελίες. Αυτή η τάση αντικατοπτρίζει την πίεση του Baltic Dry Index, ο οποίος παραμένει σε ιστορικά χαμηλά.
Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων αντιμετωπίζει επιπλέον προκλήσεις, με τις παγκόσμιες παραγγελίες να μειώνονται κατά 80% και τις ελληνικές παραγγελίες να διολισθαίνουν σημαντικά. Οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι και η «ρυθμιστική ομίχλη» γύρω από την απαλλαγή από τον άνθρακα αναγκάζουν πολλούς πλοιοκτήτες να αναβάλουν τις επενδύσεις τους.
Ο τομέας του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) εμφάνισε παύση μετά την «έκρηξη» των προηγούμενων ετών, καταγράφοντας μόλις 44 νέες παραγγελίες το πρώτο εξάμηνο του 2025. Αυτό οφείλεται τόσο στην περιορισμένη χωρητικότητα των ναυπηγείων όσο και στο επιφυλακτικό κλίμα.
Ως μοναδική φωτεινή εξαίρεση αναδεικνύεται ο κλάδος των containerships, όπου οι παγκόσμιες παραγγελίες αυξήθηκαν σε 201 μονάδες το πρώτο εξάμηνο του 2025, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να διπλασιάζουν τη συμμετοχή τους. Το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον σε πλοία διπλού καυσίμου με οικολογικό σχεδιασμό, καθώς οι εταιρείες προσαρμόζονται στις νέες απαιτήσεις για απαλλαγή από τον άνθρακα.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι επιλογών και στρατηγικών επανατοποθετήσεων, με τις νεότευκτες παραγγελίες να λειτουργούν ως κρίσιμος δείκτης εμπιστοσύνης στην παγκόσμια οικονομία. Πώς θα διαμορφωθεί άραγε το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας υπό αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες;
Πηγή:newpost.gr