sputnik

Συνέντευξη Παπαστεργίου στο ελληνικό τμήμα του Sputnik 

Σε ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως ειδησεογραφικά πρακτορεία, το ρωσικό Sputnik, παραχώρησε συνέντευξη Τύπου ο Δήμαρχος Τρικκαίων κ. Δημήτρης Παπαστεργίου,. Το γραφείο του πρακτορείου στην Ελλάδα μόλις άνοιξε, με ιστοσελίδα και ειδησεογραφική κάλυψη και ένα εκ των πρώτων θεμάτων που παρουσιάστηκαν, ήταν ο Δήμος Τρικκαίων και τα επιτεύγματά του. Η συνέντευξη στον δημοσιογράφο κ. Ματθαίο Παπαοικονόμου – Σιδέρη παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αποκαλύπτει δείγματα της αλλαγμένης νοοτροπίας στον Δήμο:

Ο Ληθαίος ποταμός στα Τρίκαλα

Ο «πωρωμένος» δήμαρχος της πιο ευρωπαϊκής πόλης στην Ελλάδα εξηγεί πώς τα κατάφερε

Ματθαίος Παπαοικονόμου-Σιδέρης

Ο δήμαρχος Δημήτρης Παπαστεργίου περιγράφει στο Sputnik τι απέγιναν τα λεωφορεία χωρίς οδηγό και πώς έδωσε αέρα Ευρώπης στα Τρίκαλα επιτυγχάνοντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό και εφαρμόζοντας την απαγόρευση του καπνίσματος και τον σεβασμό σε πεζούς και ποδήλατα.

Η «πιο ευρωπαϊκή πόλη της Ελλάδας» είναι ένας χαρακτηρισμός που έχει δοθεί —κι όχι άδικα- στα Τρίκαλα. Η πόλη της δυτικής Θεσσαλίας έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια να προσελκύσει το ελληνικό αλλά και διεθνές ενδιαφέρον με τα καινοτόμα σχέδια που υλοποιεί, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το περίφημο λεωφορείο χωρίς οδηγό. Το αυτόνομο όχημα που έφτασε στην πόλη χάρη στο πιλοτικό πρόγραμμα CityMobil2, εντυπωσίασε με τη λειτουργία του, ταξίδεψε τα Τρίκαλα στα πέρατα του κόσμου μέσω των διεθνών ΜΜΕ και έκανε το τελευταίο του δρομολόγιο αφήνοντας πίσω χρήσιμες υποδομές και αξιοζήλευτη τεχνογνωσία. Η πόλη όμως δεν σπεύδει να αποχαιρετήσει την αυτόνομη οδήγηση, καθώς σύντομα νέα οχήματα χωρίς οδηγό θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους της πόλης κι αυτή τη φορά δεν θα είναι για… περιορισμένες εμφανίσεις.

Μιλήσαμε με τον δήμαρχο Τρικκαίων, Δημήτρη Παπαστεργίου, για να μάθουμε τι ετοιμάζει για το όχι και τόσο μακρινό μέλλον.

«Θέλουμε αυτή τη φορά να φέρουμε λεωφορεία που θα συνδέσουν μόνιμα την πόλη με το πανεπιστημιακό campus των Τρικάλων. Το νέο πρόγραμμα για αυτοματοποιημένη οδήγηση ξεκινά σε επίπεδο στησίματος τον Σεπτέμβριο, αλλά το πρώτο λεωφορείο θα τεθεί σε λειτουργία μετά από περίπου 6 μήνες», εξηγεί ο δήμαρχος. Ο ίδιος δεν γνωρίζει ακόμη πόσα αυτόνομα λεωφορεία θα δούμε μιας θα εξαρτηθεί από τις εταιρείες που θα συμβάλουν στη χρηματοδότηση, με κάποιες συμφωνίες να έχουν ήδη κλείσει.

Λεωφορείο χωρίς οδηγό στα Τρίκαλα
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ/ΔΗΜΟΣ ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ
Λεωφορείο χωρίς οδηγό στα Τρίκαλα

Η νέα λεωφορειακή γραμμή θα συνοδεύεται μάλιστα και από άλλη μία τεχνολογική πρωτοπορία για τα Τρίκαλα: την εγκατάσταση δικτύου νέας γενιάς 5G, προϋπόθεση για τη λειτουργία του λεωφορείου, που ο δήμαρχος εκτιμά ότι θα υλοποιηθεί προς το τέλος του έτους.Πέραν των νέων αυτόνομων λεωφορείων, στην τελική ευθεία βρίσκεται το πιλοτικό πρόγραμμα ELVITEN στο πλαίσιο του οποίου θα διατεθούν με κλήρωση, όπως εξηγεί ο δήμαρχος, μικρά ηλεκτροκίνητα οχήματα (5 τετράκυκλα και 5 τρίκυκλα), σε εταιρείες και οργανισμούς που υποχρεώνονται σε συχνές μετακινήσεις στην πόλη, όπως διανομείς, κούριερ και δημοτικές υπηρεσίες που έχουν επιφορτιστεί με το… delivery πιστοποιητικών — μια ακόμη καινοτομία του δήμου.

Ήταν άραγε το λεωφορείο χωρίς οδηγό που τα ξεκίνησε όλα;

«Χωρίς το CityMobil2 δεν θα είχαμε μπει στον κόσμο της αυτοματοποιημένης οδήγησης», παραδέχεται ο κ. Παπαστεργίου και εξηγεί τι άλλο έχει αφήσει στα Τρίκαλα το πρωτοποριακό όχημα. «Έχουν μείνει οι υποδομές, το δίκτυο οπτικών ινών, αλλά και η νομοθεσία που γράφτηκε στην Ελλάδα ειδικά για τα Τρίκαλα», σημειώνει και προσθέτει την προβολή που κέρδισε ο δήμος, καθώς και το γεγονός ότι «δείξαμε σε πολλούς φορείς στην Ε.Ε. και σε εταιρείες ότι υπάρχει ένας μικρός δήμος στο κέντρο της Ελλάδας ο οποίος μπορεί να διεκπεραιώσει τόσο απαιτητικά projects. Γιατί ήταν με διαφορά το πιο δύσκολο απ’ όσα έχουμε υλοποιήσει».

Επιπλέον, πάνω στο δίκτυο του λεωφορείου στήθηκαν κόμβοι για επέκταση και βελτίωση του ασύρματου δωρεάν ίντερνετ. Τα Τρίκαλα, άλλωστε, ήταν η πρώτη πόλη που προσέφερε δωρεάν ίντερνετ στους δημότες από το μακρινό 2004!

Όσο για την υποδοχή που επεφύλαξαν οι κάτοικοι στο αυτόνομο όχημα, ο δήμαρχος επισημαίνει το «μεγάλο ενδιαφέρον της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων», κάνοντας όμως ειδική μνεία στους μικρούς Τρικαλινούς. «Δώσαμε έμπνευση στα παιδιά. Ήταν συγκινητικές στιγμές, ειδικά τις πρώτες μέρες, που έτρεχαν από πίσω με τα ποδήλατα».

«Υπήρξαν βέβαια και αντιδράσεις ανθρώπων», παραδέχεται, οι οποίοι «ήθελαν να σταματήσουν τη λειτουργία του, θεωρώντας πως έτσι θα χαθούν θέσεις εργασίας, πως η τεχνολογία και οι μηχανές θα νικήσουν τον άνθρωπο. Μπορώ να τα καταλάβω μέχρι ενός σημείου, αλλά όταν αυτές οι αντιρρήσεις ερχόντουσαν με email, μου έδιναν το δικαίωμα να πω ότι και το email στέρησε τη δουλειά των ταχυδρόμων. Κανείς δεν μπορεί να τα βάλει με την εξέλιξη, το θέμα είναι να προσαρμοζόμαστε στις αλλαγές και να αλλάζουμε τις δεξιότητες μας προκειμένου να δημιουργούμε τις ίδιες ή περισσότερες θέσεις εργασίας».

Η λωρίδα κυκλοφορίας του λεωφορείου έχει πλέον μετατραπεί σε ποδηλατόδρομο. Διόλου περίεργη επιλογή για μια πόλη που διαθέτει 35.000 ποδήλατα σε πληθυσμό 61.500 κατοίκων! Οι ποδηλατόδρομοι μάλιστα πρόκειται να πολλαπλασιαστούν καθώς ο δήμος έχει ήδη καταθέσει τον φάκελο για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης με έργα κόστους 9,7 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο ποσό θα κατευθυνθεί σε αναπλάσεις με την κατασκευή 4-5 χιλιομέτρων δρόμου για ποδήλατα που θα ενώσει υφιστάμενα τμήματα «προκειμένου να οδηγούμε τους ποδηλάτες των Τρικάλων με ασφαλή τρόπο σε προορισμούς όπως σχολεία, πάρκα, παιδικές χαρές».

Δίκυκλα χρησιμοποιεί εδώ και έναν χρόνο η δημοτική αστυνομία για περιπολίες, ενώ μόλις πριν λίγες ημέρες τέθηκε σε εφαρμογή και ανάλογο σχέδιο της ΕΛ.ΑΣ. «Είναι σημαντικό να καθοδηγούμε τους πολίτες με το παράδειγμά μας. Δεν μπορούμε να ζητάμε από τους πολίτες να κυκλοφορούν με ποδήλατο και εμείς να κυκλοφορούμε με αυτοκίνητο. Νομίζω πως στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η αστυνόμευση με ποδήλατα. Είναι σημαντική η εικόνα που περνάει προς τα έξω και ταυτόχρονα η αστυνόμευση είναι πιο αποτελεσματική ειδικά στο κέντρο που τα περιπολικά δεν μπαίνουν», υπογραμμίζει ο κ. Παπαστεργίου.

Τα στοιχεία που δίνουν… αέρα Ευρώπης στα Τρίκαλα δεν τελειώνουν όμως εδώ. Οδηγοί από άλλες πόλεις θα πρέπει να προσέξουν μην τρακάρουν προπορευόμενο αυτοκίνητο όταν αυτό φρενάρει για λόγο κατά τα φαινόμενα «ανεξήγητο». Τι θα χει συμβεί; Πιθανότατα να έχει σταματήσει σε διάβαση πεζών. Ζητήσαμε από τον δήμαρχο να μας εξηγήσει πώς προέκυψε αυτή η… σπάνια στους ελληνικούς δρόμους συνήθεια. «Υπάλληλοι είχαν την επιμονή να διαγραμμίζουν τις διαβάσεις κι αυτό βοήθησε», απαντά και υπενθυμίζει παλιότερα σποτ που είχαν κυκλοφορήσει στα κοινωνικά δίκτυα και σατίριζαν τη συνήθεια με προφανή στόχο να την ενισχύσουν.

Σημαντική είναι βέβαια και η παιδεία. «Επειδή έχει αλλάξει η νομοθεσία, δεν μπορούσαμε να χωρίσουμε τον ποδηλατόδρομο από τον κεντρικό δρόμο με τεχνητά μέσα, όπως κολωνάκια ή κράσπεδα. Τελικά διαχωρίσαμε τις 2 λωρίδες με μία λευκή γραμμή. Το πραγματικό διαχωριστικό είναι λοιπόν η παιδεία, το πώς δημιουργείς παιδεία και το πώς βάζεις τους πολίτες να σέβονται τη νομοθεσία και κυρίως να σέβονται την ύπαρξη των ποδηλάτων».

Μιλώντας για παιδεία, στην ίδια πόλη «τρέχει» και η πρωτοβουλία «Τα Τρίκαλα κόβουν το κάπνισμα» με δράσεις για την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου και τη δημοσίευση λίστας με «άκαπνα» μαγαζιά.

Ο δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
Ο δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου

Όταν ρωτήσαμε τον δήμαρχο «πώς αποφάσισε να ξεκινήσει την καμπάνια», η απάντηση ήρθε συνοδευόμενη από γέλιο: «Αυτό είναι το κακό. Όλοι μας ρωτάμε πώς αποφασίσαμε να εφαρμόσουμε τον νόμο. Είναι αυτονόητο ότι έπρεπε να γίνει, κακώς κι εμείς δεν το κάναμε νωρίτερα και ακόμη χειρότερα δεν το κάνουν και πολλοί άλλοι δήμοι». Από τα βέλη του δεν ξεφεύγει η κεντρική εξουσία, το κράτος, που όπως λέει «σφυρίζει αδιάφορα». «Πώς να μη σφυρίζει αδιάφορα όταν καπνίζουν στη Βουλή, στα υπουργεία, όταν δεν έχουν αντιληφθεί τη σοβαρότητα του θέματος;»Παραδέχεται ότι ούτε στα Τρίκαλα ήταν εύκολη η εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου, δεν ξεκίνησε με τη σύμφωνη γνώμη των καταστηματαρχών, αλλά μόνο με την ανοχή τους. Όταν όμως διαπίστωσαν ότι οι θεριακλήδες που έφευγαν αναζητώντας άλλο μαγαζί για κάπνισμα, επέστρεφαν άπραγοι, σταδιακά αποδέχτηκαν το μέτρο.

Βοήθησαν άραγε τουριστικά την πόλη όλες αυτές οι παρεμβάσεις; «Εννοείται» απαντά ο δήμαρχος, αν και όπως λέει η πρώτη πρωτοβουλία που έδωσε ώθηση ήταν το χριστουγεννιάτικο πάρκο «Μύλος των Ξωτικών». «Όλες, όμως, βοήθησαν να βγάλουμε τα Τρίκαλα από την αφάνεια, δημιουργώντας για την πόλη ένα brand, ισχυρό, σύγχρονο, που αρέσει. Το πιο σημαντικό είναι ότι πέρασαν ένα ισχυρό μήνυμα προς τα έξω ότι ακόμη και σε αυτή τη ζοφερή πραγματικότητα, υπάρχουν κοινωνίες που μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα, που μπορούν να τα καταφέρουν».

Έχουμε και λέμε λοιπόν: Σεβασμός στις διαβάσεις πεζών, ποδηλατόδρομοι, εφαρμογή αντικαπνιστικού νόμου, δωρεάν ασύρματο ίντερνετ. Τι μένει;

Το e-ΚΕΠ ή αλλιώς «ATM πιστοποιητικών»
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ
Το e-ΚΕΠ ή αλλιώς «ATM πιστοποιητικών»

«Πέρυσι αναπτύξαμε το πρώτο “ATM πιστοποιητικών“, την πρώτη αυτόματη μηχανή παράδοσης πιστοποιητικών που προσομοιώνει τη λειτουργία των τραπεζικών ATM», επισημαίνει ο κ. Παπαστεργίου, αν και όπως λέει δεν έλαβε απάντηση από το κράτος όταν ζήτησε να εξεταστεί σαν μέθοδος διευκόλυνσης των πολιτών και να τροποποιηθεί ο νόμος ώστε τα χαρτιά να είναι νόμιμα. Βέβαια στον δήμο Τρικκαίων έχουν απευθυνθεί χώρες του εξωτερικού όπως η Εσθονία που ζήτησε και έλαβε μεταφρασμένο τον νόμο για την αυτοματοποιημένη οδήγηση και η Ιαπωνία που έστειλε ομάδα από το Τόκιο για να δει το λεωφορείο χωρίς οδηγό και τον τρόπο που δουλεύει.

Είναι, λοιπόν, τα Τρίκαλα η πιο ευρωπαϊκή πόλη της Ελλάδας; «Αν το να θεωρήσουμε ευρωπαϊκή μία πόλη που είναι σύγχρονη, η οποία προσπαθεί να δημιουργήσει καλύτερες συνθήκες διαβίωσης, τότε ναι. Τι βλέπουμε σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού; Βλέπουμε σεβασμό στον συμπολίτη, στους νόμους και στο περιβάλλον. Αυτές τις συνθήκες προσπαθούμε να δημιουργήσουμε. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμη και μακριά από εμάς ότι έχουμε το “μαγικό αυτοδιοικητικό ραβδάκι” που αλλάζει τα πάντα», απαντά ο Δημήτρης Παπαστεργίου και δηλώνει ότι θα διεκδικήσει και δεύτερη θητεία στον δήμο.

«Η αυτοδιοίκηση μάς πωρώνει και το εννοώ γιατί πάρα τις δυσκολίες, τις αλλαγές των νόμων, παρότι μονίμως κάτι περιμένουμε στην αυτοδιοίκηση —έναν νέο νόμο, μια νέα κυβέρνηση- παρά το δύσκολο περιβάλλον, συνεχίζουμε να παλεύουμε και να κρατάμε τις κοινωνίες μας όρθιες».

Load More Related Articles
Load More In Θεσσαλία
Comments are closed.

Check Also

Ρελάνς «Μαράβα», με τα βαριά του χαρτιά, πριν την κόψη του νήματος…

Είναι γενική ομολογία πλέον ότι ο νυν και νέου υποψήφιος Δήμαρχος Πύλης Κώστας Μαράβας, ότ…