dim Gomfoi Arxi

Τα σχολεία ως κέντρα πολιτιστικής δραστηριότητας έχουν εκπαιδευτική αξία και μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στην πολιτιστική, κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής, αλλά και στην ποιότητα ζωής αποτελώντας μοχλό στην πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου. Τα παιδιά, δυστυχώς, έρχονται σε επαφή με την κοινωνική πραγματικότητα κυρίως μέσω των ΜΜΕ, καθώς βρίσκονται ολοένα και περισσότερο εκτεθειμένα απέναντι στο μεγάλο όγκο μηνυμάτων.

Έτσι, κατά τη φετινή σχολική χρονιά και μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων που εντάχθηκαν στη σχολική πρακτική οι μαθητές και οι μαθήτριες με τη συμπαράσταση-επίβλεψη των δασκάλων τους, αλλά και πολλών άλλων εξειδικευμένων φορέων, μπορούν να αφουγκραστούν με τα μάτια τους και να αναδείξουν με τον κατάλληλο τρόπο που θα επιλέξουν σημαντικούς τομείς της ζωής και των ενδιαφερόντων τους, με την ταυτόχρονη απόκτηση και ανάδυση πλήθους ικανοτήτων και δεξιοτήτων αρωγών στην εξέλιξή τους ως ολοκληρωμένες προσωπικότητες.

Τα παιδιά της ΣΤ’ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Γόμφων υπό την εποπτεία του Δασκάλου τους κ. Δημητρίου Πάνου υλοποιούν αυτό το διάστημα τη θεματική«Φροντίζω το Περιβάλλον»με υποθεματική την ενότητα «Ανάδειξητης Τοπικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς».

Οι μαθητές καλούνται μέσα από την αναζήτηση πληροφοριών, τις επιτόπιες έρευνες, τις δημοσιογραφικές αποστολές κ.ά. ναγνωρίσουντηνΤοπικήΠολιτιστικήτουςΚληρονομιάμεταίδιατουςταμάτια. Σ’αυτή τη διαδικασία θα δουν, θα παρατηρήσουν, θα ακούσουν ειδικούς, θαπροσπαθήσουνναλύσουντυχόνπροβλήματα, θα επεξεργαστούν τα δεδομένα και θα βγάλουν μόνοι τα συμπεράσματά τους.

Οι διαθεματικές δραστηριότητες που προτείνονται μπορούν να ανταποκριθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην πολυπολιτισμική πολλαπλότητα, ώστε ο μαθητής να αναπτύξει την προσωπική ταυτότητά του, να συνειδητοποιήσει το μεγαλείο της ανθρώπινης δημιουργίας, κατανοώντας ταυτόχρονα ότι τα διάφορα πολιτιστικά επιτεύγματα είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας.

Ένα τέτοιο πολιτιστικό πρόγραμμα μιας σχολικής μονάδας θεωρείται ότι αποτελεί ένα εργαλείο για τη μελέτη του παρελθόντος και ένα όχημα για την κατάκτηση του μέλλοντος. Οι μαθητές αναλαμβάνοντας υπεύθυνα διαφόρους ρόλους προσεγγίζουν με γόνιμο και ευεργετικό τρόπο την Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά,  αφού τα μνημεία είναι τόποι μνήμης, συνδυάζουν το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον, ενισχύουν την περιβαλλοντική συνείδηση, διευρύνουν τους ορίζοντες, αποτελούν χώρους ομορφιάς αλλά και κίνητρα για καλλιτεχνική δημιουργία. Τα έργα αυτά είναι θεματοφύλακες αξιών και προτύπων, σημεία προσέγγισης των λαών, εστίες προσέλκυσης τουριστών.

Με ομόφωνο τρόπο και πολύ ενδιαφέρον προτάθηκε (εκπληρώνονταςκαιμιαυπόσχεσηπροδύοετών) μέσω αυτού του Προγράμματος να πραγματοποιήσουν βιώνοντας επισταμένα ένα υπέροχο ταξίδι στην ιστορία του χωριού τους, με επίκεντρο την ανάδειξη των ΑΡΧΑΙΩΝ ΓΟΜΦΩΝ.

Το πρώτο βήμα έλαβε χώρα την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2021 στο χώρο του Σχολείου, όπου με συγκινητικό τρόπο παραβρέθηκαν δυο σημαντικοί άνθρωποι του τόπου μας, ο κ. Γιάννης Γιώτας πρώην Γραμματέας της Κοινότητας και πρωτεργάτης στην ανάδειξη του μεγαλείου των Γόμφων, καθώς και ο συγγραφέας-εκπαιδευτικός-λαογράφος, πρώην Γυμνασιάρχης Πύλης κ. Βασίλειος Πανάγος, ο οποίος τα τελευταία χρόνια επιτελεί μια επίπονη και συγκροτημένη προσπάθεια καταγραφής και παρουσίασης σημαντικών πτυχών του πολιτισμού του τόπου μας, θερμά ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα των παιδιών, οι οποίοι παρουσίασαν την ιστορία των αρχαίων Γόμφων και του χωριού μέχρι τα νεότερα χρόνια. Η παρουσία τους προσέδωσε μια ξεχωριστή αίγλη στην προσπάθεια που ξεκινά να επιτελείται.

Ο κ. Πανάγος στην τεκμηριωμένη του ανάλυση ανέφερε πως οι Γόμφοι κατοικήθηκαν  από τους προϊστορικούς χρόνους –ανελλιπώς- μέχρι και σήμερα. Αυτό επιβεβαιώνεται τόσο από τις ιστορικές πηγές, όσο κι από τα  αποτυπώματα που άφησαν οι άνθρωποι  πάνω στο χώμα. Επίσης, αναφέρθηκε στην ιστορία της αρχαίας πόλης των Γόμφων και για τον σπουδαίο ρόλο που αυτή είχε,  όταν ο   μακεδόνας βασιλιάς Φίλιππος Β΄ την ενίσχυσε και την μετονόμασε σε Φιλιππούπολη.

Οι μαθητές με έκπληξη και με θαυμασμό  αντίκρισαν  τις εικόνες με τα ευρήματα των σωστικών ανασκαφών του ταφικού μνημείου στη θέση «Λογγαράκος» και της «Επισκοπής» όπου βρισκόταν  η αρχαία πόλη. Ακόμη, έγινε αναφορά για τις αναθηματικές στήλες που υπάρχουν  στον ναό του Αγίου Νικολάου. Επίσης, έκανε μια ιστορική αναδρομή για τη βυζαντινή περίοδο  και για το παλιό μοναστήρι που ήταν έδρα  Επισκοπής και χτίστηκε πάνω στα ερείπια της αρχαίας πόλης.

panagosΟ κ. Πανάγος είπε ακόμη,  πως το χωριό μνημονεύεται στο χρυσόβουλο του αυτοκράτορα Ανδρόνικου Γ΄ Παλαιολόγου  με την ονομασία «Λωψίστα» κι αποτελούσε περιουσιακό στοιχείο της Μονής των Μεγάλων Πυλών. Επιπλέον, μίλησε για το κατάστιχο της οθωμανικής απογραφής του 1454 – 1455  όπου το χωριό αναφέρεται ως  Ραψίστα και κατοικούνταν από 24 πλήρη νοικοκυριά και 3 χήρες. Οι μαθητές με αμείωτο το ενδιαφέρον τους στο τέλος της παρουσίασης υπέβαλλαν ερωτήσεις και  επακολούθησε συζήτηση.

Dim 1 Τέλος ο κ. Γιώτας μέσω της τοποθέτησής του τόνισε τη σημαντική συμβολή του Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Τρικάλων κ. Μιχαλάκη και τηςΔ/ντριας της ΕφΑ Τρικάλων κας Κρυσταλλίας Μαντζανά, καθώς και το αμέριστο ενδιαφέρον του Δημάρχου Πύλης κ. Μαράβα για την ευόδωση των εργασιών ανασκαφής την ερχόμενη άνοιξη, ευχαρίστησε τα παιδιά για τη εποικοδομητική πρωτοβουλία που ανέλαβαν και υποσχόμενος πλήρη στήριξη στη συνέχεια του έργου τους,κάλεσε τους μικρούς ερευνητές να αποτελέσουν μια ισχυρή κοιτίδα προβολής της Τοπικής τους Πολιτιστικής Κληρονομιάς, μεταλαμπαδεύοντάςτην ως συνέχεια και στους μικρότερους/ες συμμαθητές/τριέςτους.

Load More Related Articles
Load More In Εκπαίδευση
Comments are closed.

Check Also

Περισσότερες από 24.000 Ακαδημαϊκές Ταυτότητες έχουν αποθηκευτεί στο Gov.gr Wallet

Ξεπέρασαν τις 24.000 οι Ακαδημαϊκές Ταυτότητες που έχουν αποθηκευτεί στο Gov.gr Wallet. Συ…