panelladikes 1

Το PyliNews.gr έχοντας βαθιά επίγνωση της σημαντικής προσπάθειας, που καταβάλουν οι μαθητές αυτή την περίοδο εν όψει των Πανελλαδικών εξετάσεων & θέλοντας να βοηθήσει, θα περάσει στην δημοσίευση μιας σειράς σημαντικών άρθρων, του κ. Νικ. Μάντζιου(M.Sc, M.ed, Μαθηματικό, Ειδικό Παιδαγωγό, Συγγραφέα), που σχετίζονται με την «Διαχείριση του άγχους», ευελπιστώντας να βοηθήσουμε από κοινού την μαθητιώσσα νεολαία μας το καταδύναμην, στην επίτευξη των στόχων τους, μέσω των Πανελλαδικών…

N Mantzios

 

 

 

Γράφει ο Νίκος Μάντζιος, M.Sc, M.ed, Μαθηματικός, Ειδικός Παιδαγωγός, Συγγραφέας

 

Οι  Εξετάσεις προ των πυλών! Στο «στρατόπεδο» των υποψηφίων επικρατεί ο «πυρετός της μεγάλης μάχης». Της «μητέρας όλων των μαχών» για πολλούς. Γίνονται οι τελευταίες ετοιμασίες και ελέγχονται τα «όπλα». Το χέρι ξεφυλλίζει νευρικά το βιβλίο και το μάτι «τρέχει» πάνω στις σελίδες. Να προλάβω ένα ακόμα πέρασμα. «Βουνό» η ύλη και τα βιβλία πάνω στο γραφείο να μου θυμίζουν τη σχέση που είχα μαζί τους όλη τη χρονιά. Το άγχος αυξάνεται συνειδητοποιώντας την έκταση της ύλης και το ελάχιστο του χρόνου και αυτό έχει ως επακόλουθα: μείωση της ικανότητας αφομοίωσης των πληροφοριών, αίσθημα ψυχολογικής πίεσης, ενοχές, αυτολύπηση, αναβλητικότητα και παραίτηση.

Πρέπει όμως να συγκεντρωθώ και να διαβάσω. Να εκμεταλλευτώ στο έπακρο τον λίγο χρόνο που απομένει! Πώς λοιπόν μπορεί να αποβεί αποτελεσματικό αυτό το διάβασμα της τελευταίας στιγμής;

Κατ’ αρχήν, δεν είναι καιρός να προσπαθήσω να μάθω καινούργια πράγματα με τα οποία δεν καταπιάστηκα όλη τη χρονιά. Ό,τι έμαθα , έμαθα. Καιρός είναι αυτά που διάβασα να τα βάλω σε μια τάξη στο μυαλό μου. Να οργανώσω και να τακτοποιήσω τις γνώσεις μου (λίγες ή πολλές) σε «συρταράκια» του μυαλού μου και να ξέρω το καθένα τι περιέχει. «Μαθαίνω» σημαίνει: διαβάζω, αφομοιώνω την πληροφορία και την ανακαλώ όταν χρειαστεί.

Η στάση μου απέναντι στο διάβασμα πρέπει να είναι ενεργητική και όχι παθητική. Προσανατολισμένη στο «θέλω» και όχι στο «πρέπει». Ενεργητική στάση σημαίνει: Συνέπεια («θα διαβάσω και ας μην έχω πολύ όρεξη»). Σιγουριά και αυτοπεποίθηση («θεωρώ τον εαυτό μου ικανό»). Αγωνιστικότητα («θα παλέψω όσο μπορώ να πετύχω το στόχο μου»). Αισιοδοξία («θα τα καταφέρω»).

Παθητική στάση, αντίστοιχα, σημαίνει: Ασυνέπεια και αναβλητικότητα («σήμερα δεν έχω όρεξη για διάβασμα. Θα αρχίσω αύριο»). Αβεβαιότητα («δεν ξέρω αν θα τα καταφέρω να τα μάθω»). Παραίτηση («αυτή η προσπάθεια δεν βγάζει πουθενά!»). Απαισιοδοξία («δεν θα τα καταφέρω»).

Τα βασικά στάδια μια αποτελεσματικής μελέτης αυτήν την περίοδο, είναι: Προεπισκόπηση: πόσα κεφάλαια έχει το μάθημα; ποιοι είναι οι τίτλοι τους; με ποια σειρά παρουσιάζονται; Ερωτήσεις: Τι περιέχει το κάθε κεφάλαιο; Τι θεωρείται πιο σημαντικό; (SOS). Διάβασμα: ενεργητική ανάγνωση με σκοπό την κατανόηση. Υπογραμμίζω, κρατάω σύντομες σημειώσεις, γράφω λέξεις-κλειδιά που θα ανοίγουν τα «συρταράκια» της μνήμης μου. Διαλογισμός-Σκέψη: πώς συνδυάζονται αυτά που μόλις διάβασα ,με αυτά που ήδη γνωρίζω; Απόδοση: Ό,τι διάβασα, μπορώ να το αποδώσω ελεύθερα; Είμαι σε θέση να το εξηγήσω σε κάποιον συμμαθητή μου; (αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να διαπιστώσω αν κάτι το έχω αφομοιώσει πλήρως, ή έχω κενά ). Ανασκόπηση: φέρνω στο μυαλό μου τη δομή του κεφαλαίου, επισημαίνω τα βασικά σημεία, θέτω ερωτήσεις στον εαυτό μου και τις απαντώ. Η μέθοδος αυτή των αυτο-ερωτήσεων είναι από τις αποτελεσματικότερες για την εκμάθηση και αφομοίωση υλικού εξετάσεων.

 

 

Συνθήκες που με βοηθάνε στη μελέτη

 

Χώρος εργασίας

  • Είναι προτιμότερο να επιλέγεται ο ίδιος πάντα χώρος. Πού και πού όμως η μετατόπισή μου στο σαλόνι ή στην κουζίνα, αποτελεί μια ευχάριστη ανανέωση. Δεν συνιστάται η βεράντα ή η αυλή γιατί είναι εύκολο να αποσυγκεντρωθώ.
  • Προτιμώ να διαβάζω σε γραφείο ή τραπέζι, παρά στον καναπέ ή στο κρεβάτι.
  • Στο τραπέζι που διαβάζω, καλό είναι να υπάρχει μόνο το υλικό που αφορά το συγκεκριμένο μάθημα που διαβάζω. Όταν τελειώνω με τη μελέτη αυτού του μαθήματος, απομακρύνω αυτό το υλικό και το αντικαθιστώ με εκείνο του επόμενου μαθήματος.
  • Κατά τα διαλείμματα, είναι απαραίτητο να πηγαίνω σε έναν άλλο χώρο από αυτόν που μελετάω.

 

 

Ώρες εργασίας

  • Διαβάζω σε προκαθορισμένες ώρες και προσπαθώ να είμαι συνεπής στο πρόγραμμά μου. Κάθε αλλαγή συνήθειας απαιτεί και τον ανάλογο χρόνο προσαρμογής.
  • Οι πρωινές ώρες ενδείκνυνται για μελέτη θεωρίας, οι απογευματινές για επανάληψη και οι βραδινές για ασκήσεις και ερωτήσεις κρίσεως. Η βραδινή μελέτη αφομοιώνεται καλύτερα όταν συνοδεύεται από έναν χορταστικό ύπνο.
  • Για ανανέωση και «σπάσιμο» της μονοτονίας, μπορώ να εναλλάσσω την μελέτη δύο διαφορετικών μαθημάτων, όχι όμως σε διαστήματα συντομότερα των δύο-τριών ωρών.
  • Δεν τρώω «του σκασμού» πριν αρχίσω τη μελέτη.

 

Διαλείμματα

  • Τα διαλείμματα είναι απαραίτητα, τα καθορίζω από πριν και προσπαθώ να τα τηρώ.
  • Η διάρκειά τους φυσικά ,δεν ξεπερνάει εκείνη της μελέτης, γι’ αυτό και αποφεύγω δραστηριότητες που δύσκολα διακόπτονται(τηλεόραση, ηλεκτρονικά παιχνίδια, «σερφάρισμα» στο Internet).

Ακούω για λίγο μουσική που μ’ αρέσει, με ξεκουράζει και με χαλαρώνει. Μιλάω για ευχάριστα πράγματα με τους δικούς μου και τους φίλους μου. Ρίχνω λίγο νερό στο πρόσωπό μου και τρώω ένα φρούτο.

 

Σωματική και ψυχική υγεία

  • Το φαγητό δεν είναι ούτε αγχολυτικό, ούτε αναλγητικό για να τρέχω συνέχεια στο ψυγείο!
  • Τρώω φρέσκα φρούτα και σαλάτες, γαλακτοκομικά, ψωμί, δημητριακά, ανάλατους ξηρούς καρπούς, κρέας και μακαρονάδες. Προτιμώ φυσικούς χυμούς και τσάι αντί για καφέ.
  • Λέω όχι στα πολλά αναψυκτικά, στον πολύ καφέ, στα αλλαντικά και στα πολλά γλυκά.
  • Μία ή δύο φορές την εβδομάδα, κάνω κάποια ευχάριστη σωματική δραστηριότητα. Αποδεδειγμένα, μία ήπιας μορφής άσκηση (περπάτημα, ποδήλατο, χορό, κολύμπι, κάποιο σπορ αλλά χωρίς ανταγωνισμό) αναζωογονεί σώμα και πνεύμα, διώχνει την ένταση και μειώνει το στρες.
  • Δεν κάνω εξαντλητικά ξενύχτια και προσπαθώ να κοιμάμαι τουλάχιστον 6-7 ώρες.
  • Αποφεύγω να μαλώνω για το παραμικρό με τους δικούς μου, να εκνευρίζομαι, να μιλάω άσχημα στον εαυτό μου και να κάνω σκέψεις που με «ρίχνουν».
  • Επιδιώκω να είμαι ήρεμος, συγκεντρωμένος στο διάβασμα και στο στόχο μου και να λέω όμορφα πράγματα στον εαυτό μου που με «ανεβάζουν».

 

Η προσοχή, η συγκέντρωση και η επιμονή, επηρεάζονται από τα κίνητρα. Όποιος ενδιαφέρεται πραγματικά για κάτι και παλεύει έχοντας ένα διακριτό στόχο, έχει πολλές πιθανότητες και καλές προοπτικές να τον πετύχει. Αντίθετα, ο φόβος της αποτυχίας, η προσπάθεια μελέτης χωρίς την ύπαρξη ενδιαφέροντος και στόχου, δεν φέρνουν συνήθως καλά αποτελέσματα. Όποιος πιστεύει στον εαυτό του και στις δυνατότητές του, έχει αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση και υψηλά κίνητρα, μαθαίνει γρηγορότερα και αποδίδει καλύτερα.

«Ξέρω τι θέλω. Οι εξετάσεις, οι σπουδές και η ζωή μου είναι δική μου υπόθεση. Θα πετύχω γιατί το θέλω εγώ και όχι οι άλλοι. Τα εμπόδια και τις δυσκολίες τις αντιλαμβάνομαι ως προκλήσεις και δεν επιτρέπω σε τίποτα να με κάνει να παρεκκλίνω από τον στόχο μου. Για να πετύχω όμως αυτό το στόχο, είμαι έτοιμος να θυσιάσω κάποια πράγματα».

 

Καλό διάβασμα και καλή επιτυχία

Load More Related Articles
Load More In Εκπαίδευση
Comments are closed.

Check Also

Περισσότερες από 24.000 Ακαδημαϊκές Ταυτότητες έχουν αποθηκευτεί στο Gov.gr Wallet

Ξεπέρασαν τις 24.000 οι Ακαδημαϊκές Ταυτότητες που έχουν αποθηκευτεί στο Gov.gr Wallet. Συ…