university-of-athens-copy

“Τα πανεπιστήμια ανήλθαν στην αξιολόγηση του «Times Higher Education» και, βέβαια, τα δημοσιεύματα, ανάλογα με τη γεύση του κάθε δημοσιογράφου, ήταν εντελώς αλλοπρόσαλλα”

Υπήρξαν δύο διαφορετικές αξιολογήσεις για τα Πανεπιστήμια που εμφανίστηκαν αυτό το μήνα. Η πρώτη αξιολόγηση ήταν από έναν οίκο αξιολόγησης που λέγεται QS – οι οίκοι αξιολόγησης είναι εταιρείες αξιολόγησης – τα οποία είναι τα αρχικά του κατόχου της εταιρείας αυτής που κάποτε δούλευε στην άλλη εταιρεία, το «Times Higher Education», η οποία έδειξε μια καταβαράθρωση των ελληνικών πανεπιστημίων. Πρόσφατα, την περασμένη εβδομάδα, ανακοινώθηκαν τα στοιχεία από το «Times Higher Education», όπου εκεί φάνηκε ακριβώς το αντίστροφο φαινόμενο. Τα πανεπιστήμια ανήλθαν στην αξιολόγηση του «Times Higher Education» και, βέβαια, τα δημοσιεύματα, ανάλογα με τη γεύση του κάθε δημοσιογράφου, ήταν εντελώς αλλοπρόσαλλα γύρω από αυτά. Από τη μια μεριά η πλήρης καταστροφή, από την άλλη μεριά η αγαλλίαση.

Τα παραπάνω είπε ο Αν. υπουργός Παιδείας Κ. Φωτάκης στη σημερινή κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Μορφωτικών Υποθέσεων και Ερευνας της Βουλής  και συνέχισε

Α. Ας δούμε, λοιπόν, πού οφείλονται αυτές οι διαφοροποιήσεις. Όλοι αυτοί οι οίκοι αξιολογούν με βάση κριτήρια, το καθένα από τα οποία παίρνουν ένα στατιστικό βάρος.

Β. Το στατιστικό βάρος που παίρνουν τα κριτήρια της QS, που έδειξε πτώση των ελληνικών πανεπιστημίων, είναι πολύ μεγάλο στην περίπτωση των αριθμών των φοιτητών ανά καθηγητή, των χρηματοδοτήσεων που αντιστοιχεί ανά καθηγητή – τέτοια τύπου στοιχεία- αυτά παίρνουν μεγάλο βάρος, σε αντίθεση με στοιχεία που έχουν να κάνουν με τις ερευνητικές επιδόσεις. Αυτό για ποιο λόγο;

Γ.Αυτό διότι η «πελατεία» της QS είναι συνήθως γονείς, φοιτητές που θέλουν να επιλέξουν κάποιο Πανεπιστήμιο για τα παιδιά τους και θέλουν να έχουν υπόψη τέτοια στοιχεία και βέβαια, αντίστοιχη είναι και η προσφορά του οίκου.

Δ.Αντίθετα, στην περίπτωση του Times Higher Education τα στοιχεία που αποτιμούν τις ερευνητικές επιδόσεις έχουν μεγάλο στατιστικό βάρος. Εκεί, για να σας δείξω να καταλάβετε τα ελληνικά πανεπιστήμια, αν υπήρχαν μονάχα τα στοιχεία της έρευνας που επιτελείται σε αυτά, αντί να είναι – απ’ όσο θυμάμαι – το Πανεπιστήμιο της Κρήτης βρίσκεται μεταξύ των 300 – 350 πανεπιστημίων, αντί να  βρισκόταν σε αυτή τη θέση, θα βρισκόταν στη θέση 140. Αντίστοιχα, συμβαίνει για όλα τα άλλα Πανεπιστήμια, δεν θυμάμαι αυτή τη στιγμή να σας πω στοιχεία.

Ε.Από την άλλη μεριά, αν ληφθούν υπ’ όψιν άλλα κριτήρια που έχουν, όπως είναι τα ποιοτικά κριτήρια και στέλνουν σε πολλούς, ποια η είναι γνώμη σας, ποια είναι η φήμη των πέντε καλύτερων πανεπιστημίων στην Ευρώπη. Ο καθένας μπορεί να γράφει και εγώ λαμβάνω.

Ο Κ. Γαβρόγλου

Ο πρόεδρος της Επιτροπής  Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής Κ. Γαβρόγλου είπε σχετικά:

-Θέλω να κάνω μια παρένθεση και να συμπληρώσω αυτά που είπε πριν ο κ. Υπουργός, για τις λίστες με τις οποίες κατατάσσονται τα ελληνικά Πανεπιστήμια ή τα ερευνητικά ιδρύματα.

-Υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι μία από αυτές, όπου ο αποκλειστικός κριτής της ποιότητας των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, είναι αυτές οι λίστες.

-Αυτό είναι κάτι που θα μας οδηγήσει σε πολύ σοβαρά αδιέξοδα εάν το συνεχίσουμε, ακριβώς επειδή, όχι μόνο υπάρχουν σοβαρές κριτικές ως προς το πως συγκροτούνται αυτές οι λίστες – δηλαδή, τι σημαίνει το καλύτερο πανεπιστήμιο, τι σημαίνουν τα εκατό πρώτα καλύτερα πανεπιστήμια – αλλά κυρίως, επειδή αυτού του τύπου οι κατατάξεις, είναι κατατάξεις οι οποίες προσπαθούν ανεπιτυχώς, να μετατρέψουν την ποιότητα σε ποσότητα γιατί βασίζονται αποκλειστικά σε ποσοτοκοποιήσημους δείκτες.

-Παρόλα αυτά, επειδή είναι ένα σημείο διαμάχης και στοιχείο αξιολόγησης διεθνώς, αυτά που είπε ο κ. Υπουργός έχουν τεράστια σημασία, γιατί ούτε τα ερευνητικά ιδρύματα, ούτε τα Πανεπιστήμιά μας είναι έξω ακόμα και από αυτές τις, προβληματικές κατά τα άλλα, κατατάξεις.

-Αυτό, όμως, που πρέπει να τονιστεί και είναι μια σημαντική διάσταση της κουβέντας που πρέπει να κάνουμε, είναι ότι οι όποιες επιτυχίες των ελληνικών ερευνητικών κέντρων και των Πανεπιστημίων, που οφείλονται στους ερευνητές και τους διδάσκοντες σε αυτούς τους θεσμούς με, πραγματικά, υπεράνθρωπες προσπάθειες που γίνονται, σιγά-σιγά έχουν επιφέρει μια πολύ σοβαρή κούραση.

-Το εκπαιδευτικό και εκπαιδευτικό μας δυναμικό είναι κουρασμένο, απογοητευμένο και εκεί πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας. Κουρασμένο από τη γραφειοκρατία, απογοητευμένο από την έλλειψη ευκαιριών κ.λπ..

-Το λέω αυτό, για να τονίσω ότι οι μεγάλες επιτυχίες των Πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων γίνονται, ακριβώς, μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο.

– Με αυτή την έννοια, η συγκρότηση ενός νέου θεσμού, νομίζω ότι μας δίνει μία νέα ευκαιρία, μία νέα προοπτική, ώστε να ξαναδούμε τα θέματα έρευνας με πολύ συγκεκριμένες χρηματοδοτικές προτάσεις και διαδικασίες που είναι, πέραν πάσης αμφιβολίας, απολύτως ακαδημαϊκού χαρακτήρα.

Ο Γ. Μαυρωτάς

Ο τομέαρχης παιδείας του Ποταμιού Γ. Μαυρωτάς,  σχολίασε:

“Εχουν και διαφορετικά κριτήρια αυτές οι κατατάξεις, η QS δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην εκπαιδευτική διαδικασία, η κατάταξη των Times δίνει περισσότερη έμφαση στην έρευνα. Η άποψή μου για τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι ότι ούτε θα πρέπει να πανηγυρίζουν, αλλά ούτε και θα πρέπει να τα βάφουν μαύρα. Είναι σε μια κατάσταση, η οποία απεικονίζει την εικόνα αυτή και εάν θέλουμε να δούμε τους δείκτες και τα κριτήρια σε αυτές τις κατατάξεις, θα δούμε ότι εκεί που υστερούν περισσότερο τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι στους δείκτες εξωστρέφειας και στους δείκτες διασύνδεσης με την παραγωγή .

Εκεί πέρα, δηλαδή, δείκτες οι οποίοι μετράνε σε αυτές τις κατατάξεις, υπάρχει δουλειά που μπορεί να γίνει στα ελληνικά πανεπιστήμια, να βελτιώσουμε τη θέση, γιατί όσο και αν αμφισβητούνται αυτές οι καταστάσεις, σε ένα παγκοσμιοποιημένο εκπαιδευτικό περιβάλλον πρέπει να τις παίρνουμε υπόψη μας ή τουλάχιστον δεν μπορούμε να τις αγνοούμε”.

esos.gr

Load More Related Articles
Load More In Εκπαίδευση
Comments are closed.

Check Also

Μία αξιόλογη και αξιέπαινη δωρεά της Συνεταιριστικής Τράπεζας Θεσσαλίας, στο ΚΥ Πύλης(βίντεο/φωτό)

Σε μία αξιόλογη, αξιέπαινη και ταυτόχρονα συγκινητική δωρεά, πέρασε σήμερα η Δ/νση της Συν…